- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
70

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70

Dateringen av dette arbeide er git ved et av hoved*
feltenes inskription og motiv fra Bergens brand 1756.
Straks efter dette tidspunkt er det altsaa utført. Over
V2 m. høi fotpanel er væggene helt dækket med 9
malerier paa lærret, dels i brede, dels i smale felter.

M. Blumenthal: Merkur. (* R. Meyers saml., Bergen.)

Desuten over to dører mindre blomsterstykker. Der*
til plafondmaleri som dækker midten av taket.

Hovedmotivene for utsmykningen behandles i to
brede felter. Det ene gir en allegori av Hol*
lands utvikling gjennem fredens sys*
ler i motsætning til Englands ekspansion gjennem
krigerske erobringer — en allusion til bestillerens,
H. J. Fasmers, hollandske konsultitel. Den anden
hovedfremstilling allegoriserer Bergens haab om
fremgang ogvekst efter branden 1756. To andre
breddefelter av lignende dimensioner allegoriserer dels
handelen, dels livsglæden i form av en folke*
fest. Disse grundmotiver veksler med fem høie, smale
felter som fremstiller 1) 1 a n d 1 i v e t med bønder paa
markarbeide, 2) Handelsguden Merkur, 3) B a c*
chus, 4) Armoden i skikkelse av en tigger med
et spisende barn ved siden, 5) Drukkenskapen i
skikkelse av en ung mand som drikker vin av det bæ*
ger Silén fylder. — Fortolkningen er ikke helt sikker
og tankesammenhængen derfor heller ikke klar — und*
tagen for de fire hovedfelters vedkommende, som
vel skal vise hvordan Bergens handelsliv trods brand*
ulykken tar vekst og skaper lykke og trivsel blandt
folket gjennem utnyttelsen av havets rigdomme og
forbindelsen paa Holland og England. De smale
felter gir saa i tidsalderens aand mere almindelige
allegorier over livstilstande og virksomheter. — Som
sammenfattende kroning paa det hele kommer saa
piafonden, hvis tolkning er uklar, men som utvilsomt
maa ha en kristelig*religiøs bi*betydning. Overhodet
er det klart at Blumenthal har været ypperlig orien*
tert i hele det pompøse arsenal av allegoriske ved*
tægter og abstrakte begrepspersonifikationer, som hans
tidsalder hadde tat i direkte arv fra barokken. For*
modentlig var han blit trænet ved et utenlandsk
akademi. Alt den tidligste oplysning vi har om ham
i Bergen viser ham fra denne side, idet han f. eks.
i en av sine vindu*dekorationer ved kongejubilæet
1749 fremstiller «Jordkloden svævende udi Luften»,
men med Danmark og Norge fremfor alle klodens
andre land «allermest beskinnet og oplyst» av solen
og dens velsignelser formedelst Oldenborgernes herlige
dyder.

Av rummets dekorative helhetsvirkning er det van*
skelig at gi en træffende karakteristik, eftersom bil*
lederne for tiden er nedtat og kun kan studeres
enkeltvis. Alt er fremført i et let flytende malerisk
foredrag og med ægte og frodig rokokofantasi. Pen*
selføringen er bred, myk og malerisk — fast mode*
lerende i forgrundspartierne, aandfuldt og flot skis*
serende i bakgrundene og i de rike landskapsomgi*
velser, hvori figurene er indsat. Formen og perspek*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free