- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
75

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

75

dig bruker, naar den skal restaurere i denne stil, var
ukjendt.

Den formodning at Blumenthal selv har bestemt
hele farvevalget i alle deler av de rum han dekorerte,
gjøres endnu sandsynligere gjennem hans utvilsomme
virksomhet som møbeldekoratør. I Bergens museum
findes et mandshøit rødmalt skap, hvor side* og dør*
felter viser figurer i landskap og blomstersmykket
rokoko*ornamentik, som uten tvil skyldes Blumenthals
muntre, kraftige og sikre pensel. Damer og herrer i
rødt og blaat under høie turkisblaa trær som fylder
feltene med sin kartouche*lignende silhouet, — eller
en exotisk fyrste i turban og hermelin gjør prægtig
virkning fremfor et bredt svunget rokoko*ornament.
Farvevalg, penselføring og de slørede bakgrunder er
Blumenthals og gir udmerket eksempel paa hans store
dekorative kraft. — Laaget paa Claus Fastings klaver,
som findes i Bergens museum, har indvendig et maleri,
som viser et landskap med trær og klipper og fjerne,
disige utsyn. En hyrdinde nærmer sig en sovende
hyrde, og tilvenstre i landskspet ligger en stensfinx.
Ogsaa dette fortrinlige dekorative arbeide gaar helt
ind i Blumenthals stil. Men allikevel lar det sig
vanskelig henføre til ham personlig, hvis aarstallet
1767 paa sfinxens fotstykke er den ægte betegnelse
for dets tilblivelsestid, idet han jo døde 1763.

Det bedste bevis paa Blumenthals maalbevisste
arbeide rned at stemme sammen den arkitektoniske
holdning i sine interiører med den maleriske utsmyk*
ning fremgaar direkte av beretningen om hans del*
tagelse i reparationen av Bergens korskirke 1752.16
Da blev den gamle skillevæg mellem kor og skib,
som «bestod av et slet og ret Snedker*Værk med
dreyede Traler», nedtat og «et meget Moderne
Skillerum efter Blumenthals Anordning» opført.
«Hvilket Han derefter haver ladet see sin Videnskab
paa med Maling og rig anbragt Forgyldning». Her
optræder han altsaa som interiørarkitekt og deko*
rativ maler samtidig, idet han omskaper det gamle
interiør i rokokoens moderne former. «Et Par Aar
derefter, nemlig 1754, blev ligeledes alle de gamle
Stole samt Skrifte Stole paa begge Sider i C h o r e t
nedtagen, og igjen, i Conformite med det nye
Skillerum opført, efter samme Mands Anordning.
Det derpaa av Blumendal anvendte Arbeide,
priser Mesterens Pensel.» Han fortsatte videre med
at bane vei for den nye smaksretning i utstyret av
kirkeinteriøret, idet han 1754 ogsaa opmålte paany
det barokke rammeverk paa Korskirkens altertavle.
Ikke længere tilbake end ca. 1730 hadde vistnok
Sigismund Wagner samtidig som han malte billederne
ogsaa dekorert rammeverket (s. 23) . Da nu med Blu*

menthal rokokoen tok til at vinde indpass i Bergen har
ogsaa det store publikum snart maattet opfatte barok*
kens mørke tunge farve og sterke forgyldning og
dens utskaarne ornamentik som gammeldags og over*
læsset. Man fandt «at den sorte Grund og Fyl*
dinger eller Tavler, som fandtes derpaa, var ei alleene
alt for overflødig, men end og urettelig anbragte;
Hvorfor det og Anno 1754 blev forandret av den
fortreffelige Blumenthal, saa at Grunden ei
alleene udi Conformitet med det øvrige, som efter
hvidagtig Steen Farve er anordnet, er bleven foran*
dret til Couleur av Serpentin*Steen, men samme er
og med Fransk Muskel*Værk, som med ægte For*
gyldning er bleven eleveret, paa det zirligste an*
bragt».17 Det sees her ganske klart, hvordan rocaille*
ornamentiken i forbindelse med den lyse og muntre
farvesmak fortrænger den tunge barok. Denne for*
vandling fandt sted i utallige andre kirker som i
privathus hele landet over i løpet av 1750—60*aarene.

Dørfelt paa et skap, sandsynligvis malt av M. Blumenthal. (4 Bergens museum.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free