- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
84

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

84

Rokoko og klassisisme i Bergen 1750—1800.

Tegneundervisning ser overhodet ut til at være
blit noget av en modesak i løpet av aarhundrets
sidste kvart — i Bergen som i andre byer. Ute i
verden var dette jo netop kunstakademiernes glanstid.
Den akademiske kunstundervisning blev beskyttet fra
allerhøieste hold. Det var denne strømning som
nu ogsaa gav sig utslag hos os — selvfølgelig spredt
og tilfældig, men dog tydelig, og den ytrer sig oftest
i forbindelse med rokokosmakens omslag til teoreti*
serende klassicisme. Fra 1770*aarene av ser vi skild*
rerne optræde som tegnelærere. I Trondhjem har
vi møtt Scheller og Michaelsen. I Kristiania skal vi
se bevægelsen koncentrere sig i den 1750 oprettede
«mathematiske Skole» og fortsættes i «Selskapet for
Norges Veis» tegneskole. I Bergen finder vi ved
siden av flere private tegnemestre den tidligste virke*
lige fagskole av dette slag. Det er «det harmoniske
Selskabs» tegneskole, som blev oprettet 1772.

Den rike materielle utvikling i Bergen hadde ogsaa
avfødt organer for litterært og musikalsk liv. Den
betydeligste aand i datidens Bergen, Claus Fasting,
var varmt interessert for billedkunst baade i teori og

P. W i c h m a n n (?) : Krigsassessor Gerh. Falch. (* Frk. Brown, Bergen.)

P. W i c hm ann: Hans U. Mølmann. (* Fabrikeier Th. Hansen, Trondhjem.)

praksis. Det var rationalismens omfattende reform*
tanker som var virksomme i ham, og hans smak gik
avgjort i retning av den begyndende klassicisme. Da
det av Fasting og rektor Boalth ledede «Harmoniske
Selskab» som egentlig var en musikalsk forening,
1772 ogsaa fik istand en tegneskole for sine medlem*
mer, var den led i en plan om at utvide selskapet
til et helt akademi for de skjønne kunster. Her
blev git tegneundervisning ikke bare til amatører,
men til haandverkere, og tilslutningen var meget stor.
Mønstret var kunstakademiet i Kjøbenhavn, som
netop aaret i forveien var omorganisert av Struensee
til at være en skole for haandverkere fuldt saavel som
for kunstnere — i pakt med rationalismens og det
oplyste enevældes filantropiske tænkesæt. «Informa*
tor» ved tegneskolen i Bergen — eller «Tegne*aka*
demiet» som det helst kaldtes — var først den danske
miniaturmaler og kobberstikker Oluf Jebsen
Weise, som vistnok blev et par aar i Bergen. Des*
uten den omtalte J. H. Moritz. Den bekjendte arki*
tekt J. J. Reichborn som efter branden 1756 blev
indkaldt fra Hamburg var lærer i bygningstegning
fra høsten 1779. Han averterer allerede 1773 under=

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free