- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
86

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

86

P. Wie hm ann: Ukjendt dameportræt. (* Hr. G. Hoff, Bygdø.)

tion fra den ældste tid og op til begyndelsen av det
19de aarh., da den skjæbnesvangre revolution foregik,
som brøt den ældgamle, sikre og organiske forbin*
delse mellem billedkunst og haandverk. Han avslut*
tet saaledes en overlevering som iallefald kan forfølges
tilbake til Wagners og Blumenthals dage og som
det skyldes, at de bergenske hjem i ældre tid flk et
anderledes kunstnerisk behersket utstyr, end det 19de
aarh. nogensinde har kunnet opvise. Og likesom
Blumenthal har indført rokokosmaken, er det sand*
synligvis Müller som har brutt vei for den følgende
store smaksbølge, louis*zeize*stilens klassicisme, i
Bergens dekorative maleri.

Johan Georg Müller er født i Bergen 1771 og er
søn av snekker Hans Jørgen Müller.49 Alt tidlig
maa han ha været en dygtig portrættegner, og Ber*
gens betydeligste skjønaand Claus Fasting, som var
varm for alt aandelig og kunstnerisk liv, interesserte
sig sterkt for ham. Fasting var en av de faa bergen*
sere, som dengang eide nogen begrundet mening om
kunst, og hans smak tok bestemt avstand fra roko*
koen, saa Müller er formodentlig meget tidlig blit
fortrolig med klassicismens strenge idealer. Fasting

har sikkert bidrat til at Müller, som først var i
urmakerlære, fik leilighet til 1790 at komme ind paa
kunstakademiet i Kjøbenhavn. Fasting gav ham den
varmeste anbefaling med til P. A. Heiberg. «Han
maler allerede og træffer frappant — skriver han —
har aldrig lært, er 18 Aar, er utrættelig, fører sig
desuten ypperlig op. — — Han vil leve af Uhrmageri,
hvori han har sin Svenddom, til Maleriet kan føde
ham, og da kaster han Uhr og Sejerværk Fanden i
Vold, fordi han er født til Maler, eller som Wieland
siger, som Zeuxis til Palet».

Fasting ber Heiberg sætte Müller i forbindelse med
de ledende kunstnere ved Akademiet — kobberstik*
kerne Clemens og Preisler, billedhuggerne Wiede*
welt og Stanley og fremfor alle med Jens Juel, «Eders
non pius ultra i Portrættet». Av akademiets proto*
koller sees, at Müller 5te juli 1790 er kommet op i
frihaandsklassen og 3die januar 1791 i gipsklassen.50
I brev av 15de januar 1791 skriver Fasting atter til
Heiberg: «Han er nu i den beste Vey af Verden
og erkiender det, Abilgaard viser ham al Godhed.
Han maler Nat og Dag og lærer bestandig.» Müller
gjorde altsaa gode fremskridt og stod under direkte
paavirkning av klassicismens mægtige apostel i dansk

A. ßergius; Hofagent Wollert D. Krohn. (* Danckert Krohn s stiftelse, Bergen.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free