- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
91

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

91

farveskala, som gir god dekorativ fiatevirkning. I
forbindelse med den rent haandverksmæssige maling
utførte han ikke sjelden en kunstnerisk utsmykning
av interiørene — enten ornamental dekoration av
paneler og vægfelter eller store vægmalerier paa lærret.
I arbeider som disse viser hans utviklede smak og
sikre kunstneriske takt sig fra sin bedste side. Uten
tvil tør vi her hos Müller spore paavirkning fra den
høie og strenge kultur som karakteriserte hans lærer pro*
fessor N. A. Abildgaards kunst. Abildgaard var jo
ikke alene en virksom dekorativ maler, som i sine
vægkompositioner i bunden og ornamental stil eide
en sjelden renhet og klassisk holdning. Men han
tegnet ogsaa møbler og bruksgjenstande og hadde
et klart instinkt for helhet i det dekorative og for
sammenhæng mellem kunst og haandverk.61 Baade
stilkarakteren og den koloristiske diskretion i Müllers
dekorationer peker paa sammenhængen med Abild*
gaard.

Til Müller har man almindelig henført dekoratio*
nerne i stuen paa «Frydenlund» — et andet av de
gamle landsteder i Sandviken. Paa de låve panel*
felter og over dørene sees smakfuldt komponert

A. B e r g i u s : Fru sorenskriver Friderichsen, f. Femer. ("Hr.Fr. Giertsen,Kristiania.)

A..Bergius: Sogneprest Joh. Støren. (* Værnes kirke.)

ornamentik med klassicistiske motiver, og midt paa
vægfeltene runde medaljoner med landskapsmotiver
indfattet i illusionistisk malte rammer. De er sterkt
beslegtet med billederne fra Elsero. Alt taler for
Müller som mesteren.62

Det bedste eksempel paa Müllers dekorationskunst
findes paa landstedet «Brødretomten» i Sandviken.
Overhodet synes det at ha været karakteristisk for
en række av de landgaarder som blev opført i om*
egnen av Bergen i natursentimentalitetens tidsalder
omkr. 1800, at de er blit smykket av Müller. Stor*
stuen paa «Brødretomten» skal efter traditionen være
malt 1806—07. Iallefald alluderer de to meget store
sjøbilleder som over brystpanelet fylder en lang* og
en tver*væg til «Slaget paa reden 1801». Det ene viser
den engelske flaate i slagorden idet den seiler ind
gjennem Øresund. Kronborg sees til høire. Sjøen
er oprørt, mens den paa det andet billede som frem*
stiller selve slaget med rækken av danske orlogsskib
ytterst og de engelske i slagrække ret overfor, viser
roligere sjø med speiling av skibene. Sjøen er i
begge billeder lys grønblaa, himlen lys perlegraa med
lette skyer. Totalvirkningen rolig, graalig*grøn og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free