- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
95

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

95 Rokoko og klassisisme i Bergen 1750—1800.



sjøbilleder, f. eks. en anden fremstilling av «Slaget
ved Lyngør», som i behandlingen av sjøen, skibene
og av de gulgraa seil med graasorte skygger stemmer
med de førnævnte slagbilleder. Fra* ca. 1820 er pro*
"spektet av «Tanks Minde», hvor han formodentlig
tidligere hadde dekorert interiøret.67 I 1803 signerte
han prospektet av «Bergen fra sjøsiden», som viser
hele byen med fjeldene, havnen, skibene like fra
Nordnes til Sandviken fremstillet med kalligrafisk
klarhet og omhu. Müllers Bergens*prospekt er direkte
forløper for J. T. L. Dreiers mange billeder av samme
motiv og av samme type.68

Hertil kommer Müllers virksomhet som teatermaler.
Herigjennem maa hans dekorative sans og den klas*
sicistiske smak rigtig har kunnet utfolde sig og øve
indflydelse. Like fra «Det dramatiske Selskabs» stif*
telse 1794 til sin død 1822 malte han alle de scene*
dekorationer som efterhaanden trængtes. Han gjaldt
for en dygtig teatermaler, navnlig roses hans «illude*
rende Perspektiver». Denne forkjærlighet for per*
spektiviske effekter har vi ogsaa iagttat i komposi*
tionen av slagbillederne paa Brødretomten. Den
gjentok sig ogsaa paa det fortæppe han malte til
Bergens teater. Det fremstilte bl. a. en søilehal med

tavlet gulv. Endog professor Dahl karakteriserte det
som «et Mesterværk i perspektivisk Henseende». Alt
1826 var det ødelagt.69

Men ikke blot som teatermaler i snevrere forstand
— ogsaa de for tidsalderens klassisk*retoriske smak
saa karakteristiske tablaaer ved mindefester av enhver
art, ved patriotiske festforestillinger o. lign. synes at
ha stillet store krav til Müllers opfindsomhet og
arrangementstalent. Tiden fordret ved enhver leilig*
het sindrige symbolske opstillinger, transparenter
o. s. v. i pompøse omgivelser. Müller har sikkert
med stor smak tilfredsstillet bergensernes trang til
dette lyrisk*allegoriske billedsprog.70

Endelig fik Müller i sine sidste aar stillingen som
Bergens bys bygningsinspektør. Det var et ulønnet
kommunalt hædershverv, som viser den store agtelse,
han var gjenstand for ikke bare inden haandverks*
standen, men inden samfundet i det hele. Det skaffet
ham meget nyt arbeide ved siden av ledelsen av det
store malerverksted stadig at skulle færdes rundt og
tilse de mange offentlige arbeider. Dette medførte, at
han bukket under og døde i paaskeuken 1822.

Sammenfatter vi det som ovenfor er samlet om
Müllers virksomhet, faar vi indtryk av en høit kulti*

J. G. Müller’- Den engelske flaate seiler ind gjennem Øresund. Disponent Falk, Brødretomten, Bergen.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free