- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
96

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96

Rokoko og klassisisme i Bergen 1750—1800.

J. G. Müller: Marie D. Müller, kunstnerens hustru.

(* Fru Marie Helland, Bergen.)

vert og mangesidig kunster. Nogen særlig originali»
tet har han neppe været i besiddelse av, men han
var en smakfuld og sikker fortolker av sin tidsalders
klassicistiske idealer i dansk utformning. Portræt,
landskap, genre, religiøst maleri og teatermaleri dyrket
han. Men størst betydning har han uten tvil hat
som dekoratør av samlede interiører, hvor hans sikre
smakskultur er kommet bedst til sin ret. Mængder
av hans arbeider er sikkert gaat tilgrunde. Men
husker man ved siden av alt dette paa den indfly*
delse han maa ha utøvet gjennem sin tegneskole og
rent haandverksmæssig gjennem sit store malerverksted
med talrike svender, drenger og sin farvehandel, kan det
neppe være tvil om at Müllers hus maa ha været et
hovedcentrum for den klassicistiske smak i Bergen.
Det er ikke let at peke paa nogen samtidig kunstner
som skulde ha kunnet konkurrere med ham, og han
stod høit over sine haandverkskolleger baade i dan»
nelse, begavelse og mangesidige interesser — saaledes
musikalske. Hans hus var et høit dannet hjem og
gir et værdifuldt eksempel paa, hvordan i gammel

tid jevn haandverkertradition kunde forenes med høi
kunstnerisk kultur. Overhodet har Müllers person?
lighet og virksomhet i det sidste vist sig i et ander*
ledes sympatisk lys end i det forvrængte billede som
skyldes en av hans malersvender, den senere saa
berømte professor Dah l.71 I seks aar, 1803—
1809, var Dahl i malerlære hos Müller — indskrevet
hos mesteren i kost og logis efter laugsforskriftene.
Det var ingenlunde som lærling i kunst, men som
almindelig malersvend, at Dahl kom til Müller, og
han blev behandlet med en strenghet, som var almin»
delig i datidens tyranniske haandverkerforhold.71 a
Dette har den senere professor Dahl glemt, da han
1841 skrev sin nedsættende dom om Müller som
menneske og som kunstner. Han har latt sig be»
herske av let saarbare ungdomsstemninger og krænket
kunstnerforfængelighet og har glemt det virkelige for»

J. C. C. D a h 1 (?) : Allegori over »freden».
(* Disponent Falk, Brødretomten, Bergen.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free