- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
97

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og klasssiisme i Bergen 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

97

hold, han som svend stod i til sin mester. Han har
glemt, at Muller trods alt har hat et aapent øie for hans
talent og søkt at utvikle det, idet han brukte ham
fremfor nogen anden av svendene til at utføre finere
dekorativt arbeide av alle slag, ikke bare simpel
vægmaling. Derav kommer det ogsaa, at man fra
gammel tid har blandet sammen slike arbeider av de
to, eftersom man i flest mulig av dem har villet
se ungdomsarbeider av den berømte Dahl. Ved en
nærmere undersøkelse viser det sig imidlertid at
oftest kan Müllers sikre formfølelse og rutinerte pen*
selføring utskilles fra elevens forholdsvis usikre og
naive malemaate. Saaledes synes de at ha samarbeidet
i dekorationene paa Brødretomten, men den avgjorte
forskjel i malemaate og kvalitet peker paa Dahl som
mester for de allegoriske kvindefigurer — formodentlig
efter Müllers utkast. Samarbeide skal likeledes kunne
spores i to dørstykker fra Skræddergaten (Kong
Oscars gate) og i de vakre dørstykker i det saakaldte
Maartmannske hus, som indtil 1880*aarene stod paa
den nuværende Ole Bulls plads.72 Kanske har Dahl
ogsaa i vægbillederne paa «Tanks Minde» for første
gang i sit liv arbeidet med fremstilling av Norges
natur.

Adskillelsen mellem Müllers og Dahls haand kan
foretages i henhold til en serie sikre ungdomsbilleder
av Dahl, formodentlig oprindelig bestemt til dør*
stykker, som findes i Kunstindustrimuseet i Bergen.

De fremstiller mest prospekter av Bergen — et av
dem viser ogsaa et sjøslag, som har megen likhet
med Müllers, — men de er tungt og barnslig malt,
og utvilsomme resultater av Dahls virksomhet paa
egen haand. «Joh. Dahl var altid den betroede, og
Müller tog ham med til de finere og mere kunst*
mæssige Sager, havde ham ved Siden af sig paa
Stilladset, naar det gjaldt Vægge* eller Dørstykker, gav
ham Arbeide hjemme, og han sagde stadig til ham:
«Ikje sit og lik og slik med Penselen, rask og let
Pensel skal du føre, du skal gjøre saa og saa»».73
Det gir os et indblik i Müllers eget dekorative
haandlag.

Dette forhold mellem Müller og Dahl er interessant,
idet det trods alt betegner en navlestreng mellem
18de aarh.s laugsbundne og 19de aarh.s frie norske
kunst. Det er ogsaa av betydning at lægge merke
til, at vi finder Dahl inden hans avreise til Kjøben*
havn 1811 virksom paa ethvert av de mange om*
raader, hvor vi har møtt hans lærer. Dahl malte
ikke alene dekorative vægbilleder og ornamentik, men
var ogsaa med paa teatermaleriet og paa fremstillingen
av de klassicistisk*allegoriske transparenter. Han
malte portrætter og hele figurbilleder. Han malte
landskaper og prospekter av Bergen og omegn —
baade i olje og sirlig oplinjert i sort og hvit eller i
farve som akvarel efter direkte forbillede av Müllers
og Dreiers prospekter. Det er en troskyldig kunst,

J. G. Müller: Slaget paa reden 2. april 1801. (* Disponent Falk, Bredretomten, Bergen.)

7 — Malerkunsten i Norge.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free