- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
115

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rokoko paa Østlandet.

115

Ole Gaarde r, som Peder Aadnes omtaler som
sin lærling i Land i sin regnskapsbok fra 1770 =
aarene.

— Til Kongsberg kirke knytter sig endnu et maler*
navn — E. G. Tunmarc k. Rigtignok meddeler
hverken kirkeregnskaper, mundtlig tradition eller sig*
natur noget om hans deltagelse i kirkens utsmykning.
Men overensstemmelsen mellem Tunmarcks portrætter,
hans signerte dekorative arbeider paa Eker, i Dram*
men o. fl. steder paa den ene side og kirkens tak*
maleri og dørstykker paa den anden side hæver det
over enhver tvil, at de sidste skyldes ham. Likesom
Chr. Thaanning kan han ha været i Daugaards
sold.

I 1762 var Tunmarck paa Kongsberg. Da malte
og signerte han portrættet av oberberghauptmand.
Heltzen, som efter Stuckenbrock’ død 1759 overtok
ledelsen av kirkebygningen. Formodentlig 1762 eller
1763 maa Tunmarck ha arbeidet i kirken, hvor hans
billeder viser en fra Chr. Thaannings helt forskjellig
karakter og meget ringere kvalitet — haarde og grelle
er de i form som i farve, men flot og rutinert malt

Dørstykkerne over tverskibsportalene er malt paa
lærret og indrammet av frodig graat i graat malt
rokoko*ornamentik. Det ene fremstiller Kristi op
standelse. Omkring graven inde i klippehulen en
hel del dels sovende dels opfarende soldater i romerske
rustninger. Til høire utsigt til Jerusalem og Golgata,
hvorover den opgaaende sol. Det zinnoberrøde og
sterkt blaa i draperierne, det skinnende sølv i rust*
ningene og landskapets graagule toner smelder grelt,
likesom lys* og skyggepartier staar haardt mot hver*
åndre. Mere harmonisk i farven og rolig i kompo*
sitionen er det andre dørstykke som fremstiller Kristus
i Getsemane have med de tre sovende apostler i bak*
grunden. Kristi lakrøde kjortel dominerer i forgrun*
den mot grønblaa græsbund og træmasser i bakgrun*
den — med sterke stænk av blaat i apostlenes dragter
i mellemgrunden.

Om disse kompositioner er Tunmarck’s egne eller
laant fra kobberstik kan ikke avgjøres. Hans tak*
maleri derimot, som viser den forklarede Kristus i
lysglorie med Moses og Elias sittende i skyer paa
begge sider og tre apostler paa skyer forneden, er
for Kristi og apostlenes vedkommende laant fra kob*
berstik efter Raffaels Transfiguration. Kompositionen
som helhet er forøvrig her helt omarbeidet. Vi ser
intet av berget og landskapet som hos Raffael, scenen
foregaar i skyerne, hvor en række englebarn svæver
rundt om. Farvedominanter er apostlenes høirøde,
blaa og mosgrønne kapper i forgrunden mot blygraa
skymasser med gulgraa lysbremmer og lysblaa him*

E. G. Tunmarck: Berghauptmand M. Heltzen. (* Kongsberg sølvverk.)

melflekker bakom. I den gule lysglorie Kristus med
blekrøde og lysblaa draperier. Koloriten er grel som
i dørstykkerne, figurene viser samme sortbrune kon*
turer og skygger og haarde gulhvite glanslys. Bil*
ledet er malt paa selve planketakatet og omgit av en
rikt profilert og forgyldt rokokoramme med kar*
toucher i hjørnerne. Resten av takflaten rundt om
er ensfarvet graagrøn, men langs den kraftig svungne
og marmorerte taklist er malt i lysere toner en orna*
mentfrise i samme frodige rokokokarakter som den om*
kring dørstykkerne. Den skyldes utvilsomt samme
haand som billederne. Det er sikkert ogsaa tilfældet
med den dekoration av blygraa gulbremmede sky*
masser over blaa himmel som er malt paa det sterkt
svungne og fremskutte parti mellem alteropbygnin*
gen og orgelgalleriet ovenover. Paa dette punkt synes
Tunmarck som dekoratør at ha samarbeidet med
Johan D. von Dram. (Se bill. s. 6.)

Resultatet av vor undersøkelse av interiørdekora*
tionen i Kongsberg kirke blir saaledes følgende:
Christian Thaanning har malt de 25 smaa*
billeder paa indgangsvæggens galleri og omkring
alteret og al marmorering paa inventaret undtagen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free