- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
119

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

119

De viser helt samme koloristiske og dekorative stil som
Fossesholm*tapetene og skyldes ganke sikkesrt Tun*
marck. Desuten er motivene sterkt beslegtet omend
utformet paa anden maate. Alle vægfeltene er bevaret i
sin helhet. De viser rokokokavalerer og damer i land*
skap — dels fisker de, dels tar de fuglereder ned av et
træ likesom paa Fossesholm. Fire felter fremstiller
jagtscener — særlig fornøielig er det store med tre
jægere, hvorav to tilhest fyrer løs paa samme hare.
Figurene er større, bedre formet og indsat i land=
skapet her end paa Fossesholm. Men vi finder samme
fantastiske ruiner og trær, samme muntre rokokosving
i forgrundsplanter og kartoucher. Den dekorative
rumhelhet, de utgjør en del av, har sikkert engang
virket meget festlig.

Det er sandsynlig at Tunmarck har utført adskil*
lige lignende rumdekorationer paa Østlandet, i byhus
som i landsens storgaarder.44 At han ogsaa har været
i Kristiania fremgaar av hans portrætter. Av religiøse
billeder av ham kjendes foruten de i Kongsberg kirke
en altertavle med Korsfæstelsen i Haugs kirke paa
Ringerike (sign. Tunmarck 1766), og i Drammens
Museum et litet billede fremstillende Kristus i Get*
semane, hvor en engel bringer ham kalken. Det
sidste som er signert E. G. Tunmarck 1769
minder meget om dørstykket med samme motiv i
Kongsberg kirke. — En høi klokkekasse i samme
museum (nr. 169) med flot og bredt malt rokoko*
ornamentik i sterkt rødt og blaat kunde ogsaa skyldes
hans rike dekorative talent.

En række usignerte portrætter — særlig av Kongs*
berg*, Drammen* og Kristiania*borgere — bærer alle
spor av at være malt av samme haand. Ansigter og
hænder viser de samme brunsorte, noget haarde konturer
og skygger, farven er temmelig grov og ufølsom i dem
alle og opfatningen chablonmæssig. Saaledes er om*
trent alle herreportrættene bygget over en fast for*
mel, vendt tre*kvart til siden og med den ene haand
stukket ind paa brystet i den riktfarvede silkevest,
under en mørk kjole. Overhodet er vegten lagt mere
paa dragtenes solide stofskildring end paa karakte*
ristik. De har gjerne som bakgrund mørkblaa him*
mel med gulrøde streif nederst.45 Det eneste kjendte
av dem der er signert fremstiller berghauptmand
Heltzen paa Kongsberg («G. Tunmarck Pinxit 1762)»
(tilhørende bestyrer Hall, Ths. Angells stiftelse i Trond*
hjem). Det er et ganske litet knæstykke, men
findes gjentat i legemsstørrelse paa Sølvverkets kontor,
Kongsberg. Det er et meget fornøieligt dekorations*
stykke. Berghauptmanden i trekantet, guldtresset hat,
med sort kjole og hvit, guldbrodert silkevest er frem*
stillet mot bakgrund av høi, skyet himmel og et

klippelandskap, som sikkert alluderer til det kongs*
bergske grubedistrikt. Med bergmandsstaven i den
løftede høire haand fører han et tog av unge berg*
mænd, som med fane i spidsen rykker frem i land*
skapet. Tiltrods for alt det grove i form og farve
eier billedet en viss original kraft i anlægget og ad*
skillig dekorativ festivitas.

Videre kan nævnes de staslige portrætter av Fosses*
holms eier Jørgen v. Cappelen og frue, som han ogsaa
hadde skildret paa vægbillederne (tilhørende kammer*
herre D. Cappelen, Hollen). Beslegtet er portrætter av
den rike Kristiania*patricier Morten Leuch og frue
Mathia, f. Collett som senere blev gift med Bernt
Anker (tilhørende godseier Jonas Collet).46 Portræt*
ter av den rike Drammens*kjøbmand Johannes Arbo
og hans to fruer Anne Elisabeth født Neumann og
Anne Cathrine født Frisenberg iført pragtfulde silke*
kjoler og diamantsmykker (tilhørende Arbo, Gulsko*
gen).47 Portrætter av Chr. Resch (tilhørende skibs*
reder Jeremiassen, Porsgrund) og av Antonette
Sverdrup (tilhørende P. B. Anker, Kr.a), av Morten
Juel, (tilhørende Thaulow*samlingen, Norsk Folke*
museum.

Den menneskeskildrende evne er ikke stor i disse
Tunmarck’s portrætter av solide og selvtilfredse og
sterotypt smilende handelsmatadorer og deres hustruer.
Det er som altid hos denne maler den dekorative
kraft, som redder dem. De har desuten betydelig
kulturhistorisk værd som meget typiske og kraf*
tige utslag av rokokokulturen paa Østlandet. I
den handelens guldalder, som netop i disse aar var
paa sit høieste har det rike patriciat sikkert git ma*
leren fuldt op at bestille.

E. G. Tunmarck: Antonette Sverdrup, f. Anker.
(* P. B. Anker, Kristiania.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free