- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
121

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

121

rdlr. for staffering av altertavlen i Tjømø kirke.50
Samtidig med ham levde Peder J acob ssøn Lind*
gaard i Sandefjord, Jacob’s far. Han døde 1737,
45 aar gammel. Han eide eget hus i byen, og han
holdt familien oppe i social anseelse —, presten titu*
lerte ham gjerne «monsjør». Han drev malerfaget
baade som haandverker og kunstner. Han forærte
«et skilderi — — med det emblem : Kvinde se din
søn» til Sandeherred kirke, som 1735 betalte ham 1
rdlr. for at male døpefonten, og 1730 betalte han
grundleien av huset sit med to skilderier.51 I skiftet
efter ham nævnes: skilderi av kongen (1 daler),
skilderi av kongen som prins (2 mark), et fiskestykke
(3 mark), Maria med barnet (3 mark), et fruentim*
merskilderi (1 mark).

Sønnen Jacob Pederssøn Lindgaard, født
1719, var ved farens død 1737 tilsjøs. Men snart
tok han malerprofessionen i arv. Han underholdt
i mange aar sin mor Anne Villumsdatter Trisler og
sine søskende, og som tak overdrog moren ham 1760
huset med have. Han giftet sig 1753 med datter av
overinspektør ved Larviks grevskap Jens Kj elman,
Ulrikka Eleonora, og svang sig op som en av Sande*
fjords fornemme borgere. Han er vel den blandt
disse lokale malere, som har drevet det videst som

kunstner, og traditionen om ham har holdt sig til
vor tid. Ved siden av arbeider, som hans navn fra
gammel tid er knyttet til, har en række nye kunnet
paavises. Undertiden har han endog signert. Det
tyder paa kunstnerisk selvfølelse. Han maa desuten
være kommet i berøring med klassisk dannelse, for
paa portrættene av byfoged Børre Strøm og frue
signerer han: «Jacobus Petrides pinxit A o 1761.»

Som almindelig dengang har han forenet haand*
verket med kunsten. Saaledes malte han 1757 paa
Sandeherred kirke taarnet, dørene og skurene fremfor
sydportalene med oljefarve.52

Nogen stor mester var Jacob Lindgaard allikevel
ikke — maalt med kunstnerisk maal. Hans farve er
noget ufrisk, tynd og stofløs. Skyggerne i hans an*
sigter har ofte en egen graabrun eller grønlig tone,
som kan gi modellene et vist gustent præg. Han
har gjennemgaaende penslet og pudset sine portræt*
ter vel meget for at gjøre dem fine og glatte og mest
mulig portrætlike. Derved kan ofte endel friskhet
og umiddelbarhet gaa tapt. Han slipper sig ikke løs
og ser sine modeller fra helt malerisk synspunkt,
slik som Peder Aadnes gjorde, naar han med bred
og saftig pensel førte tidens frodige og velnærede
mennesketyper i rikt farvede dragter over paa lerretet.

Ja’cob Lindgaard; Claus Bugge. (* Justissekretær A. Kielland, Kristiania.)

Jacob Lindgaard: Sogneprest Stierne. (* Larvik kirke.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free