- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
128

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



Rokoko paa Østlandet. 128

H. C. F. H o s e n f e 11 e r. Poul Thrane. (* Bymuseet, Kristiania.)

hans velgjører Bernt Anker (tilh. grosserer Conrad
Ankers arvinger, Kr.a). Av ham hadde Jens Juel
malt det skjønne og aandfulde brystbillede, præget
av 18de aarhundres rike maleriske kultur. Det til*
hører nu Kunstmuseet.72 Av dette findes flere svakt
varierte gjentagelser, som visselig skyldes Fr. Peter*
sen (paa Bogstad, paa Rød, Fr.hald o. fl.). Det er
forklarlig nok, at han med særlig forkjærlighet har
studert og kopiert dette billede. Desuten fandtes
et andet og kunstnerisk likesaa værdifuldt portræt av
Anker, malt 1790, av den store svenske portrætmaler
C. F. Breda.73 Anker er her fremstillet sittende med
begge armene hvilende paa skrivebordet og med pen
i haand. Da nu Fr. Petersen skulde male et eget
portræt av Anker, har han meget paatagelig latt sig
paavirke av begge disse to ældre, fremragende bil*
leder. Likesom Breda har han fremstillet ham ved
skrivebordet, sittende i nøiagtig samme stilling, svakt
fremoverbøiet med armene sammenlagt, med pen i
haand og ansigtet vendt til siden. Men ansigtet selv
virker næsten som kopi efter Juel, dog med nogen
variation i parykkens form. Dragtens façon er helt
den samme som hos Breda, kun farven er en anden

— hos Breda muldvarpfarvet brunlig, hos Petersen
mørk grøn med smale gule striper. Utvilsomt har
Anker, som gjerne ønsket at fremvise sine litterære
tilbøieligheter, selv foretrukket den situation, hvori
Breda hadde foreviget ham. Petersens portræt er
som sedvanlig tørt og haardt, men solid og ytterst
omhyggelig malt. Vakker og fornem er den kjølige
farveskala — dypgrønt, graat og hvitt i dragten som
fond for kjødtonerne. Men selvsagt savner billedet
ethvert spor saavel av Juels elegance og finhet i op*
fatningen som av Bredas maleriske bredde. Det er
ifølge gammel indskrift malt før 1798.

Et andet fremstaaende medlem av Kristiania*patri*
ciatet har Petersen skildret i portrættet av Peter Col*

H. C. F. Hos en feil er: Niels Romedahl.
(* Arkivar Finne*Grønn, Kristiania.)

lett, som døde 1792, og altsaa maa være malt snart efter
kunstnerens hjemkomst fra Juels skole, hvorav det
ogsaa tydelig bærer præg (tilh. godseier Jonas
Collett). Modellen bærer Flateby*jægernes mørke*
grønne kjole, sorte slips og jægerhat, som sam*
men med kalvekrysset staar kraftig mot det rødmus*
sede ansigt.

Samme solide og klare saklighet og sunde, kraf*
tige kolorit gaar igjen i alle Petersens portrætter.
Samtidig vidner ofte en viss træet haardhet og en
avgjort mangel paa malerisk frihet om den bylærte

r~

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free