- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
133

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rokoko paa Østlandet.

133

Snart efter at ha forlatt faiancedekorationen maa
han være blit en skattet portrætmaler — ikke bare
inden Fredrikshalds borgerskap, men blandt 1780—
90*aarenes rike Kristiania*patriciat. Conradine Dun*
ker fortæller, at han «kunde træffe Ligheden over*
ordentlig, ja, naar han blot havde set et Menneske,
kunde han male dem af efter Erindringen, uden at
de behøvede at sidde for ham». Hun nævner ogsaa
de portrætter, han malte av hendes forældre, told*
inspektør J. M. Hansteen og frue, f. Treschow, og
som findes bevart. Og det er et vidnesbyrd om
Hosenfellers gamle rutine som dekoratør, naar fru
Dunker fortæller, at hendes far paa Fredrikshald lot
ham male sin tjenestepike i legemsstørrelse paa døren
med støvekost og fjervinge i hænderne.86

At Hosenfeller er kommet i forbindelse med Kri*
stiania*aristokratiet hænger uten tvil sammen med
Flerrebø*fabrikkens sørgelige skjæbne. Alt faa aar
efter grundlæggelsen kunde Peter Hofnagel ikke
klare at drive den længere, og 1762 overdrog han
den til et aktieselskap, som bestod av nogen blandt
Kristianias fornemste handelsmænd — navn som
Anker, Elieson, Collett, Leuch o. fl. Det er netop
mænd og kvinder inden denne strengt avgrænsede
kreds, som Hosenfeller fortrinsvis har skildret i de
portrætter, som hittil kjendes av ham. Og det er
karakteristisk, at baade disse og de fleste andre por*
trætter av ham synes at være malt i 1780—90*aarene
— altsaa efter at Herrebøfabrikken 1772 var endelig
nedlagt og faiancemaleriet dermed ophørt.

Hosenfeller viser sig som faiancemaler at
ha været en sprudlende festlig og flot rokokodeko*
ratør av det egte slag. Forøvrig skiller de terriner,
fater, kander, boller o. s. v., som han har malt med
figurgrupper, kartoucher, gitterverk og bladranker i
blaatt eller violet sig ikke nævneværdig ut fra den
ellers velkjendte og rike rokokodekor, som utmerker
Herrebø*faiancerne. De av dem, som er signert i
bunden med den specielle H., som man formoder
betyder hans forbokstav, er ikke særlig talrike. Han
har sikkert malt mangfoldige flere end dem, han har
signert. Men man synes stadig at kunne kjende
igjen Hosenfellers arbeider paa en større malerisk
bredde, sikkerhet og flothet i penselføringen og større
fylde i farven, end fabrikkens andre dekoratører har
magtet, — desuten paa visse smaatræk i ornamen*
tiken.87

Forøvrig gir Hosenfellers likesom de andre Herrebø*
maleres arbeide et charmant utslag av rokokoens de*
korationskunst, og malingen staar, likesom fabrikkens
former og glasurer, fuldt paa høide med det, som de
store europæiske faiancemanufakturer samtidig frem*

bragte. Herrebø*arbeidene er forlængst stemplet som
noget av det ypperste, som norsk kunstflid har skapt.
Og dertil bidrager i første række den blaa eller man*
ganviolette malte dekor. Aandfuldt, frit og levende
staar den mot den hvitglaserte bund og har en ud*
præget malerisk karakter. Motivene er rokokodeko*
rationens vanlige — figurgrupper, landskaper eller
kineserier, som indrammes av en bred, temperament?
fuld og elegant ornamentik med blomster og rocaille*
verk. Hist og her slaar den formelig ut i smaa,
hidsige flammer, snart lette og lekende, snart ner*
vøse.

Hvorvidt Hosenfeller var den ledende mester paa
det dekorative omraade ved Herrebø*fabrikken — og
om de andre formet sin stil efter hans — er det
umulig at avgjøre. Men i alle fald har han signert
nogen av dens bedste ting.

Uten tvil har Hosenfeller ogsaa dekorert møbler
og interiører. Der findes hvitmalte norske rokoko*
møbler med blaa dekor, som minder meget om
faiancestilen, og Norsk Folkemuseum eier et hjemme*
laget spinet fra denne tid, hvis flot malte lok viser
rødbrune figurscener paa gulhvit grund. Som en
mulig vægdekoration av Hosenfeller kan nævnes den

H. C. F. Hosenfeller: Gabriel Schancke Kielland.
(* Borgermester J. Kielland, Stavanger.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free