- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
137

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rokoko paa Østlandet.

137

trættet av Peter Collett (død 1792). Hans frue,
Karen Collett, født Elieson, er meget fast og le*
vende malt, men savner den charme av umiddelbar*
het, som Hosenfellers kvindeportrætter ellers eier
(tilh. frk. H. Wedel Jarlsberg, Bærum).

Men Hosenfellers tre mesterverker er portrættene
av James Collett (tilh. godseier Jonas Collett,
Aas) og av familien Bassøe. James Collett døde
som 9 aar gammel 1796. Hosenfeller har her git en
fortryllende barneskildring. Gutten sitter med det
ene ben over det andet ved bordet, hvor han netop
har lekt med en utklippet papirhest. Han ser ret
paa os med sine troskyldige barneøine. Maaten,
hvorpaa den brune, hvitstripede dragt og alt det
brune og lakrøde i bakgrunden er stemt sammen
med rosa i ansigtet og gyldent i haaret, for saa at
faa en fin motvegt av sort i skoene og den store hat,
er av den art, at bare en meget betydelig malerisk
evne har kunnet undfanget den.

Men endnu skjønnere som farvekomposition er
portrættene av sorenskriver, kancelliraad Bassøe
og frue. Kancelliraaden staar i mørk, chokolade*
farvet kjole og sølvhvit silkevest, som lyset spiller i,
mot en bakgrund, som er sjøgrøn og i tidens løp
har faat et indslag av kobberrødt. Fruen har snusbrun
silkekjole med sterktfarvede blomster, hvorimot er

avstemt perlegraa hansker og silkesløifer og en mæg*
tig klase hvite kniplinger. Ansigtet med sit bleke
rosa og den hvite kappe staar med en eiendommelig
emalje*agtig skjønhet mot den kobbergrønne bak*
grund. Ogsaa karakteristiken er i disse to billeder
og i portrættet av fru Hansteen rikere og mere
dyptgaaende end i nogen av de andre. (Se farve*
planchen).

Ingensinde har vor gamle mester lagt for dagen
slik som i Bassøe*portrættene sit egtefødte maler*
temperament. Den merkelig fri og spirituelle male*
maate og den humørfyldte opfatning i forening med
en kjølig sølvtone, som gir helhet og fornemhet til
farvepragten i disse to billeder, bringer i erindring
et stort samtidig malernavn, som har foreviget fyrster
og tyrefegtning og spanske folketyper — Goya,
endog hans ahne Velasques mindes man. Sam*
menligninger er farlige, — de slaar ihjel likesaa let
som de oplyser — særlig naar det gjælder at kon*
frontere en dverg med. en gigant. Men begge kan
ha samme ædle malerblod i sine aarer.

Saa meget tør ialfald siges med sikkerhet, at i de
lange, mørke aarhundrer — inden vor nationale maler*
kunst blev til — har faa, om nogen malt bedre bil*
leder herhjemme end vor gamle, bortglemte malermester
paa Fredrikshald.92

Punschebolle («bispebolle») av Herrebøsfayance.
Dekorert av H. C. F. Hosenfeller. ("Kunstindustrimuseet, Kr.a.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free