- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
143

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturromantikken indvarsler en ny tidsalder og en national malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

143

med historisk-topografisk tekst. Derfor og for at
gjøre studier til nogen norske landskaper han skulde
male i det nye Kristiansborg slot, reiste han sommeren
1810 med understøttelse av fondet «Ad usus publicos»
op til Norge «for selv at studere den store Natur
og optage de hidtil ikke bekjændte Prospecter — —
af Norge, som vist er ligesaa riig om ikke riigere
derpaa end det i hele Verden saa berømte og om*
talte Schveitz».27 I 1811 fik Grosch og daværende
feltprest Joh. St. Munch, som skulde skrive teksten,
betydelige forskud av «Selskabet for Norges Vel»,
der som en slags national repræsentation støttet ethvert
patriotisk foretagende. Grosch reiste rundt og stu*
derte «den skjønne og store Natur», idet han tok
«Hensyn paa, hvorvidt Gravstikken kunde forene sig
med Penselen for at efterligne den», som han siger i
subskriptionsindbydelsen.28 En del av de norske
prospekter han har stukket, skriver sig sagtens fra
denne reise. Den samlede utgave av en «Malerisk
Reise» maatte nu likesom i 1820, da han anden gang
forsøkte sig, opgives paa grund av tidens politiske og
økonomiske vanskeligheter.29 Men i 1820 hadde
Grosch forlængst slaat sig ned i Norge for godt, og
i 1818 deltat i oprettelsen av Tegne* og kunstskolen
i Kristiania, hvis tidligste lærer han var.30

— I motsætning til hvad tilfældet har været under
hele vor tidligere fremstilling av malerkunsten i Norge
i det 18de aarh., har vi ved at iagtta fremkomsten
av Pauelsen’s og Lorentzen’s, Haas’ og Grosch’s norske
landskaper kunnet spore en ubrutt sammenhængende
tanke i bestræbelserne. For første gang i vort land
ser vi kunsten træde i en bestemt idés tjeneste. Det
er den undrende opdagelse av Norges naturskjønhet
og dens værd for malerkunsten, vi er vidne til. Vis*
selig skyldes den jo danske — ikke norskfødte —
kunstnere. Men denne opdagelse er av en rækkevidde,
som peker uendelig langt utover de beskedne utslag
av en sløvet og konventionel naturfølelse, som var
dens tidligste kunstneriske resultater. Den hænger
nøie sammen med grundlæggelsen av et selvstændig
norsk kunstliv — ja, den er direkte fremgaat av de
samme aandsstrømninger som førte til Norges na*
tionale frigjørelse.

Alt det væsen som blev gjort av disse prospekter,
der blev indkjøpt til de kongelige slotte, utnyttet
økonomisk gjennem mangfoldiggjørelse og av Grosch
stillet som optiske kosmoramaer i Kjøbenhavn, viser
hvilken enestaaende opmerksomhet de vakte ved sin
fremkomst. Endog Jens Juel malte norske prospekter,
og vi har set Elias Meyer gjøre det samme under sit
Norges*besøk i 1790 aarene.31 Naar saa var tilfældet,
hænger det sammen med at vi her staar overfor det

tidligste utslag i billedkunst av naturromantiken der
netop i disse aar veltet som en bred bølge ute fra
Europa indover Norden. Allerede fra 1750 av hadde
denne almeneuropæiske bevægelse gjort sig gjældende
med bevisst kraft i dansk*norsk poesi og videnskap.
Først en menneskealder senere yttret den sig nu i
malerkunsten.32

Det er interessant at lægge merke til, at førroman*
tiken i kunsten griper efter de samme to nationale
motivkredser som i litteraturen. I Norden som overalt
i Europa er det den nationale fortid og
naturen som er dens to store inspirationskilder.
Derfor ser vi ogsaa Erik Pauelsen og Lorentzen —
de to kunstnere som tidligst viser paavirkning av den
nye aand —. kaste sig med iver over emner fra Nor*
dens historie. Pauelsen behandlet endog et særlig
norsk motiv som «Anna Colbjørnsdatter og sven♂
skerne paa Norderhov prestegaard», (stukket av M.
Haas). Og med speciel betoning av den patriotiske
stemning malte Lorentzen en begivenhet som mægtig
hadde rystet op i sindene i Danmark som i Norge

— «Slaget paa reden 2den april 1801» —, mens Grosch
med offentlig understøttelse stilte det samme motiv
som panorama.’3

Langt mere betydningsfuld var den nyvakte inter*
esse for naturen, for landskapsmaleriet. Her spores
endnu klarere den europæiske sammenhæng, hvori
disse malere arbeidet. Rousseaus naturevangelium og
hans henførende skildringer fra Schweitz, landet med
de vilde landskaper og det ædle, nøisomme op tapre
folk med de urgamle frihetstraditioner, hadde git
bevægelsen det mægtige, samlende løsen, som kunde
forene romantisk historieopfatning og naturfølelse til
en livsanskuelse. Danmark selv eide intet av den
storladent*poetiske naturskjønhet, av den uberørte
jomfruelighet som det trætte aarhundre nu længtet
mot — like litt som nogen historisk befæstet folke*
frihet. Men i «tvillingriket» Norge fandt man saa
at si et Schweitz, som man hittil ikke hadde hat
øinene aapne for, indenfor monarkiets egne grænser.
Da nu derfor malerne overfor publikum søkte at gi
en begrundelse for sit pludselige og opsigtvækkende
valg av Norges natur som motiv for sine billeder,
ser vi dem stadig paaberope sig tidsalderens velkjendte
sværmeri for Schweitz og Norges likhet med dette
land, — den norske natur vilde uten tvil komme til
at naa den samme eller endnu større berømmelse.
«De bekjendte schweizeriske Vuer ere antagne med
almindeligt Bifald, og har mødt en talrig Subskription,»

— skriver Pauelsen i sin indbydelse. «Ingen bør
tvivle om, at indenlandske Prospekter, naar de nogen*
ledes nærmede sig hine i Valg og Udarbeidning, jo

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free