Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturromantikken indvarsler en ny tidsalder og en national malerkunst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Naturromantikken.
145
at gjenopta deres plan, at Grosch kom til Norge.
Og samtidig med ham kom (1810 eller 1811) land*
skapsmaleren Johannes Flintoe, — han som i
sine merkværdig fine og stort opfattede guachebille*
der allerede i 1820*aarene er den kunstneriske op*
dager av norsk høifjeldsnatur.39 Disse to kom herop
netop paa det samme tidspunkt, da Dahl drog til
Danmark. Mens han derute snart skulde løfte Nor*
ges natur frem for verden i den mægtigste og aand*
fuldeste tolkning, som nogensinde er git, la Grosch
og Flintoe hjemme i Norge, gjennem et langt og
strævsomt arbeide som lærere ved «Kunst* og tegne*
skolen» i Kristiania den første grundsten til en mo*
derne kunstnerisk utvikling paa norsk grund. I den
skole flk vort land endelig det grundlag for en
kunstnerisk centralorganisation som det hittil hadde
savnet og som i sterk grad har bidrat til, at vi i det
19de aarh. ikke længere taler om en tilfældig og
sammenhængs’øs lokalkunst rundt i de forskjellige
hovedstrøk av landet, men om en national norsk kunst.
J. F. L. Dreier: Alvestremmen ved Bergen. (4 Prof. J. Nicolaysen, Kristiania.)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>