- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
3

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ännu tydligare befinnas de grekiska
skådespelen hafva utvecklat sig utur
mennisko-sjäJens djup, dessa konstnärliga former, af
hvilka äfven vår moderna konstverld
antagit så mycket.

Såsom allmänt kändtär, utgjordes
Hellenernas drama ursprungligen af sånger och
dansar till den hemlighetsfullt alstrande
Dionysos’ ära. Mindre bekant törhända
är det påstående, hvilket äfven Luther
understödde, att Grekernas dramatiska
elementer härstammade från Judendomen.*)

Davids rika tempeltjenst, vexelsångema
i hans psaltare, hans dans framföre
helgedomen, men ännu mera den dramatiska
formen af böckerna Job, Judith, Tobias,
Esther och Höga Visan, låta i sanning
sluta till en aflägsen judisk-dramatisk
gudstjenst. Åtskilliga skriftställare antaga
verkligen’ såsom en förmodan, att flere af

*) Jemväl Wagenseil och Cuper äro af denna tanka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free