- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
5

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

reciterande framställde Dionysos’ faror, strid
och seger. Snart likväl förvandlades dessa
berättelser till handling. I ställe förden
blotta berättelsen, besvarade en kör, vid
öfverenskomna tillfällen, föresångarens ord.
Man egde nu vexelsång. Det dröjde
icke länge, innan man fann den ena
sångaren eller skådespelaren föga tillräcklig.
Två eller tre olika personer visade sig på
scenen, och genom ombyte af kläder och
masker kunde nu en verklig dramatisk
akt åstadkommas.

Endast män uppträdde vid dessa gamla
skådespel. Körens åtgörande bestod
ursprungligen deruti, att med
mellanbetrak-telser fylla de uppehåll, hvilka stundom
uppkomma i dramen, t. ex. då
skådespelar-ne behöfde hvila, eller nödgades omkläda
sig. Afven utropade kören stundom, midt
under handlingen, bifallsord, anställde
betraktelser öfver styckets moral, eller
uttalade spådomar angående dess utgång.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free