- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
27

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Så länge de andliga epelen fingo rum i
sjelfva kyrkan, måste vi tänka oss
skådeplatsen såsom en ställning, uppslagen
nedanför musikläktaren. Theatern stod
härigenom i omedelbar förening med
sångarekören och orgeln. Läktarens bröstvärn
befanns derjemte tjenligt till Gud Faders
och Sons samt englars synligblifvande.
Härifrån leddes äfven de första försöken till
theatraliskt machineri. Stjernan, som
visade sig för ”de höga kungar tre”, dufvan,
som vid Frälsarens döpelse sväfvade öfver
honom samt satte sig på hans hufvud. blef
nedsläppt ifrån läktaren, hvaremot Kristi
målade bild vid uppståndelsen hissades
ditopp.

Att man äfven tidigt klädde de
handlande personerna i drägter, passande för
rolerna, förstås af sig sjelft. En gammal
teckning från medeltiden, tillhörande ett
påskspel, visar oss de trenne ynglingar,
hvilka föreställde Mariorna, i full qvinlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free