- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
111

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de sina dramer sjelfva i scen. De
öfverto-go äfven for egen del rätt gerna utförandet
af sådana roler, hvilka ej trädde deras
akademiska värdighet för nära. Vid
uni-versiteterna bildades, "for att kunna spela så
mycket bättre", dramatiska samfund af
studenter. Man kallade en dylik förening:
theatrum academicum. Snart hade
skådespelet vunnit ett till den grad allmänt bifall,
att hvarje skolfest, som fordom blifvit firad
endast med oratoriskt tal och musikalisk
kantat, numera jemväl bjöd på en "comödia."
Och just denna ansågs allmänt såsom
kronan på det hela.

Skolans drama egde, som redan sagdt
blifvit, i sin första uppkomst endast värde
för de personer, hvilka förstodo latinska
språket. Småningom inblandades imellertid
enskilda satser på tyska. I dramet "den
trogna Eckhardt" har en elak adelsman
hastigt aflidit. Den argaste af styckets
trenne djeflar, Pessimus, (de öfriga heta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free