- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
139

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

serade maskerad-uppträden. Detta slags
nöje härstammade i rak linie ifrån de
gamla Romares gyckelspel och hade i Italien
redan längesedan vunnit en utomordentlig
och alldeles nationel utbildning. Italiens
älskningsdrama visade på 1500-talet,
tydligare ån alla andra länders sceniska nöjen,
ett Janus-ansigte, som till hälften var
maskerad och till hälften opera.

Jemväl i Tyskland utträngdes de
åldriga mysterierna af det moderna sångspelet.
Dock bibehöll operan här ända långt in
på 1600-talet en, af mysterierna ärfd,
omisskänneligen religiös anstrykning.

Man valde till opera-texter ända intill
Hän dels tid icke sällan antingen rentaf
gudeliga, såsom: ”Amelinda, eller den
triumferande själen, hvilken efter mångfaldiga
frestelser och anfäktningar öfvervinner, samt
blir delaktig af den gudomlida nåden”.
(Wolfenböttel 1657); eller: ”Den döende
Jesus, på en blodig tragödis tårerika skåde-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free