- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
142

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ut

calypso de St Jean. Det fordom för
de andliga spelen så nitiskt verkande
samfundet: ”les fréres de la passion”
af-trädde 1548 formligen sin theater till det
nya sällskapet: ”les comédiens”.

Författaregillet: ”de la Bazoehe”
haderedan länge framstålldt en vida lifligare art
af skådespel, än de andliga, nemligen:
Farcen. Det nämnda gillet gjorde helt
oförtäckt till sitt syftemål, att tilldela sina
stycken den högst möjliga grad af
”munterhet” och ”popularitét”. Vi stöta här på
en förfining af fastlagsspelen, och tillika
på grundvalen för det moderna lustspelet.

Jemväl i England hade kyrkans åldriga
mysterium arbetat sig igenom
reformationsstriden. Britternas andliga spel hade till en
början varit stela och torra, i lika hög grad
som något annat lands. Ännu John
Ba-les komedi rörde sig lika trögt och
stelbent som dess titel. Dennes början lyder:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free