- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
143

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

”Skådespel, eom åskådliggör Guds förnäm«
sta löften i gamla förbundet, allt ifrån
Adams fall ända intill Kristi
menniskoblif-vande” o. s. v, Bales verk, betraktadt som
drama, bjuder intet nytt ämne för
forskaren. Endast den föreskriften är ny, att
efter hvar och en af styckets sju akter
en sång skall följa, samt beledsagas med
en liten orgel. För öfrigt börjar dramen
med en monolog, hållen af Gud Fader;
sedan kommer Adam, syndafallet/ m. m.
Allt var som fordom.

Men i sund organisk utveckling hade
dramat dock under senare hälften af
Elisabeths regering fulländat öfvergången från
helgonens historia till nationens.
Shakespeare diktade sina mästerverk.
Frukterna af hans snille åstadkommo, att man
snart alldeles bortglömde mysterierna.

Endast ”narren” vandrade med öfver på
Britternas klassiska nationaltheater. Af de
sånger åter, hvilka Shakespeare oftast in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free