- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
151

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

yen påfven. Då dennes närvaro ickealltid
var behöflig på tiljorna, så steg han som
oftast för en stund ned i parterren och
stadnade här ”tn pontificaltbus” (i full
skrud). Men han visste mycket noga, när
rolen fordrade hans återvändande.

Till nästa Söndag lofvades en
””Unter-komödie””, med titel: Djefvulenenquarré
eller: Skomakaren med musik. Utan
tvifvel betyder titelns början detsamma som
den redan omtalta ””le diable å quatre”’\ och
visar, att smaken för Lucifers inblandande
i de heliga spelen hade bibehållit sig i
Ambras. Ännu mera blef man öfvertygad
härom, då Ambras- boarna berättade, att i
en närbelägen socken en ””ännu vida
bättre”” uppföring stode att förvänta, nemligen
så tillvida bättre, att man derstädes egde
ännu flere djeflar, än här. De stycken,
i hvilka dessa varelser hufvudsakligen skulle
uppträda, kallades St. Sebastian samt
den heliga Magdalena.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free