- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
158

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Passionshistorien genomspelas nu i de
bekanta afdelningama. Vid hvarje dylik
afdelnings eller akts slut lemna
skådespe-larne scenen. Medelförhänget nedfaller
kören uppställer sig, liksom under dess för-5
sta sång, ånyo främst på tiljorna och leder
sjungande uppmärksamheten på någon viss,
med nyss slutade handling analog,
tilldragelse ur gamla testamentet.

Denne gifves nu, i det mellanförhänget
åter lyfter sig, som ”lefvande bild” (tableau
vtvanl). Omedelbart efter ”Judas affall”
uppfördes t. ex. i Ammergau som lefvande
bild: ”De första menniskomas syndafall.’5

Efter den förrädiska kyssen vid oljoberget
inleder körens sång en lefvande bild, som
visar huru Joab, under skenet af
vänskaps-bevisning, dödar Amasa. Omedelbart på
korsfästelsen följer, endast skiljd genom en
körsång, som lefvande bild: Jsaak, bärande
bränsle till offeraltaret på Moria.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free