- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
159

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Under de stunder, då Frälsaren står
inför öfverstepresten och, enligt skriften,
misshandlas och ”kindpustas”, utstår den, som
spelar Kristus, särdeles mycket af de
grof-va bondhändema. Ty äfven slagen i
ansigtet m. m. få icke fattas. Endast
hud-flängningens och sjelfva korsfästelsens
scener försiggå bakom förhänget. Dessa
akter anses, då förhänget lyfter sig, såsom
redan fullbordade. Deremot hänger en
lefvande menniska på korset, och
med all noggranhet utfördes den scen, då
”höfvidsmannen Longinus” med ett spjut
sticker i den korsfästes sida. Utur en i
dennes höftduk fördold blåsa måste blodet
ymnigt utflyta.

Äfven nedtagningen från korset sker
inför åskådarens ögon, och försiggår med
största vördnad och omsorg. Man egnar de
stelnade lemmarna en rörande dyrkan. Ehuru
svår den afsomnade Frälsarens rol än må
vara, den lyckas dock ofta ganska väl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free