- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
160

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hela uppföringen slutar med enlefvande
bild. Uppståndelsens furste visar sig i sin
gloria. Judiska folket och prestema ligga
sträckta till jorden; de troende deremot
hafva del i Kristi herrlighet.

Många yttre åtgärder vid dessa
passionsspel påminna sålunda om medeltiden. Men
man tycker sig dock ännu kraftigare dit
återförsatt genom den anda, som vid
dramernas utförande lifvar både skådespelare
och åskådare. Ej sällan antager den
karakteren af helig räddhoga.

Hos alla i de andliga spelen deltagande
personerna är den tron lefvande, att de
ut-öfva en from gerning. Hela Ammergau
är, så godt h var och en kan, sysselsatt
der-vid. Gubbar af högsta ålder och späda
barn ropa vid frälsarens intåg i Jerusalem:
Hosianna! Qvinnorna spela
fruntimmersro-leraa, Maria, Magdalena o. s. v. Den, som
föreställer Guds Son, lider villigt alla med
denna rol ovillkorligt förknippade kropps-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free