Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ROBERT BROWNING.
1(165
skare kallat den transcendentala riktningen i England, en
riktning, hvilken visserligen hade sin dolda rot djupt nere
i upplysningstidehvarfvet, men dock tedde sig som en
reaktion mot detta. Denna reaktion blef emellertid af
motsatt slag till den katolska reaktionen, hvilken genom
undret, uppenbarelsen och den yttre auktoriteten ville
stilla människoandens törst etter andliga upplefvelser och
flertalets behof af andliga stöd. Transcendentalismen —
som hos oss närmast motsvaras af Viktor Rydbergs
ståndpunkt — såg däremot det gudomliga visserligen
öfver men äfven inom den jordiska tillvaron och den
naturliga människan. Den innebar i grunden just den
lifssyn, som stundom kallas hellenism, stundom
renässans — eller hedendom och köttets förhärligande —
alltefter den olika synpunkten!
Hos hvarje stor konstnärsnatur ligger
transcendentalismen i blodet. Han sänder sin aning eller längtan
bortom denna tillvaro, men känner därjämte lidelsefullt
människonaturens höghet och skönhet äfven inom dess
nuvarande gränser. Han ser i människans beroende af
sinnevärlden icke en förnedring eller en förbannelse utan
ett lyckligt villkor för jordelifvet, hvilket för konstnären
ter sig i oförstörd och oförstörbar fägring. Ty äfven
niir hans tanke ej tvekat framför det svalg, den kristna
dualismen öppnat mellan den andliga och sinnliga
naturen, så öfverspännes dock detta svalg af hans glada
aning om enheten.
Ilos hvarje stor konstnärsnatur ligger äfven indivi-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>