Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
GOliTHEHAUS I FRANKFURT.
213
bibelns poesi och vishet, att med djup vördnad tala om
Kristi person och om symbolerna för den kärlekslära,
hvars förverkligande i människornas sinnelag och
handlingar förblef Goethes, som alla djupa humanisters,
förhoppning. Och denna relativa syn på kristendomen
ansåg han ej blott i hela lifvet som den rätta utan som
den enda, genom hvilken man som människa känner
sig stor och fri.
é
När Goethe med förnyade kropps- och själskrafter
åter lämnade fädernehemmet och sin mors hängifna
omsorger, var det för att 1770 fara till Strassburg, där
han upplefver Herder, Miinstern, Sesenheimeridyllen, de
engelska romanförfattarna, Ossian, Homer men framför
allt Shakespeare — allt inflytanden, hvilka på det
djupaste ingrepo i hans utveckling. Herder — som denna tid
fann Goethe vara ein guter Junge, aber etwas zu leicht
und spatzenhaft — förde honom till folkpoesien och
blef dessutom i många andra fall en väckare af Goethes
slumrande krafter. Men Shakespeare uppenbarade för
honom en ny poesiens värld: de stora verkligheternas.
Han börjar dessutom på allvar studera
naturvetenskapen — hvilken ban redan då framför alla andra
fann i stånd att leda människan till »hennes egentliga
uppgift: das Staunen» — och slutligen får han genom
gipsafgjutningar nya inblickar i antikens konst. När
han nu kommer hem, börjar han göra sina vindsrum
till ett litet museum för gipsafgjutningar och i jämförelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>