Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Det ogifta ståndet - 1. Detta stånds förmåner och uppgift.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
dock gifva stöd åt nyss påpekade mening. Ämnet kan
säkerligen ännu icke sägas vara utageradt. Faktiskt är, att det
kemiska ämne (spermin), hvilket kännetecknar säden, äfven finnes
i nervsystemet. Antagligt är ju då, att sparad säd kan komma
nervsystemet till godo.
Med afseende på detta ämne skref en läkare en gång 1889
till oss:
»Och nu till spermin-frågan. Det gamla kyskhets- och
återhållsamhetsbudet tyckes nu hafva kommit till heders genom
Brown-Sequards experimenter. Kanske är ej den gamla uppgiften i någon
»Rådgifvare för ungdom» så tokig, att nämligen säden vid ett
samlag (resp. onani) motsvarar i kraft 40 uns (vid pass 1 liter) blod.
— Verkar då säden vid samlag som ett lifvande medel (stimulans)
för kvinnan? Är det sanning i sentensen: »Uterus est animal,
sperma desiderans» (»lifmodern är ett djur, som hungrar efter säd»)?
— Vid det Wicksellska oväsendet uppträdde en hyper-idealist och
påstod, att hvarje samlag med en hafvande kvinna var osedligt;
detta påstående förfaller, om säden är ett tonikum (stärkande medel)
för kvinnan.
Hvad mig själf beträffar, beslöt jag (enligt apostelens ord i
samråd med min hustru och med hennes bifall), sedan vi fått två
barn, och enär min hustru var klen, att i 9 månader vara absolut
återhållsam. Under den tiden höjdes mina krafter högst betydligt
och följden blef bland annat en tämligen omfattande
författareverksamhet. Från den 1 Juni 18 ... till midsommar följande året,
under min vistelse utrikes, var jag naturligtvis absolut återhållsam,
och långt ifrån att detta på något sätt skadade mig, har jag i hela
mitt lif aldrig känt mig så stark som just den tiden.»
Det viktigaste och första villkoret för en saks utförande är
alltid att tro på dess möjlighet. Underligt är visserligen, att man
i vår tid skall behöfva häfda möjligheten för män att föra ett
kyskt lif, då alla lagar och seder i det kristna samhället äro
sedan urminnes tider baserade på den möjligheten såsom ett
axiom. Icke nog med, att samfundsförhållandena tvinga många
att för en del af eller hela sitt lif lefva ogifta, utan äfven de
gifta måste ofta skiljas åt för långa tider, såsom då ämbetsmän
sättas i tjänstgöring fjärran från sitt hem, då militärer
kommenderas ut, då sjöfolk gå till sjös på kanske årslånga resor,
då makar genom fängelset skiljas åt o. s. v. Huru skulle
samhället kunnat tillstädja sådant, om det vore otillständigt från
sedlighetens synpunkt eller farligt ur hälso-synpunkt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>