- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
106

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106
sens Farve er med sine fine, letrødligo Toner af udsøgl Skønhed. Behandlin-
gen minder om Skitserne til Harsclstuen, Hgesom Behandlingen i den løse, men
livfulde Skitse af Børnenes Dans i Julestuen, i den lidt tungt brune Skitse af
Don Ranudo, og i den første, kostelige Skitse af Jeppe i Baronens Seng, hvor
Jeppe med den spidse Nathue over det røde Ansigt ligner en gammel Nissefar,
med hvem Menneskene driver Gæk, og som med stor Forfærdelse betragter
den Slaap-Rok, der bydes ham af en gulfrakket Lakaj, medens han halvt rej-
ser sig op og stikker en Elefantfod ud fra Dynerne i den elegante Himmelseng
med det blaa Omhæng. —
Mindre Betydning har Marstrands Udflugter i Fyrrernes Begv’ndelse til
andre af Fantasiens Riger. Han havde ikke stor Fornøjelse af de mange Illu-
strationer, han kort efter sin Hjemkomst teg-
nede til den af Selskabet for Trykkefrihedens
rette Brug besørgede Udgave af Olger Danskes
Krønike. Illustrationerne er i sig selv ikke
meget mærkelige, Marstrand har ikke taget
Olger Danskes drabelige Gerninger synderlig
højtideligt. De vittigste Illustrationer blev slet
ikke gengivne, andre, saaledes Fremstillingen
af Dronningens Attentat paa Heltens Kærlig-
hed (Udgaven 1842, S. 86), blev nok skaarne
i Træsnit, men dog ikke anvendte i Bogen,
og Træsnittene er alle matte, tørre og kede-
lige. Større Glæde havde Marstrand af det
store Transparent, han malte til det nystiftede
skandinaviske Selskab med den Fremstilling
af Bellmans Apoteose, hvis Komposition er kendt fra Bærentzens Litografi
med Underskriften: »Fredmans E])istel No. 83. Hvorlunde Bellman, efterat have
faaet nok af denne Verden, farer til Himmels, og dercomplimenteresafAnacreon,
Overskjænken ved Bacchi og Amoris Hof.« Genier plukker og perser Druerne,
Nisser tilbereder i en Hule Punchen til et Selskab af Bellmanske Figurer, medens
over Højen Genierne drager Bellman mod Anakreon, uagtet smaa Faundjævle
hænger sig fast i Bellmans Frakkeskøder og Haarpisk. 1 Luften svæver Poesiens
Muser, den ene rækker Bellman sin Krans. Orla Lehmann skrev d. 16 Jan.
1844: »Det er overdraget mig for de indesluttede 100 Rd. at kjøbe en smagfuld
Present til celeberrimo, divino maestro, som for det scandinaviske Selskab ud-
førte den store Altertavle, hvis Ry har bredet sig til selve Rom; « Marstrand
maa dog helst selv vælge Presenten. Carl Ploug lod 1845 i en dramatisk Baga-
tel Billedets Figurer træde agerende ud af Rammen, Billedet skal desuden
(efter 111. Tidende, 1 Okt. 1865) have inspireret Bournonville til »Polskdansen i
Grønalund«.
Den gamle Forbryder vil lære sin un
Kammerat al sværge falsk. 1843.
J

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free