Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jean åc Friinco tlanser med Magcielonc. Til venstre et Udkast til IJilledet af Raadshcrrernes Besog hos den
politislie Kandestober.
XIII
HVORFOR har Marstrand for sin egentlige Malerlvunst saa paafaldende sjel-
dent forsøgt at udnytte det umaadelige Stof, han indsamlede ved Be-
tragtningen af Samtidens København?
Har det skortet ham paa Tid? Han tik dog Stunder til vedblivende al male
Billeder med italienske Emner. Syntes de hjemlige Motiver ham for smaa?
Motiverne for mange af de italienske Billeder er ikke slørre. Var maaske Ko-
stymet ham ikke som Maler til Behag?
Han havde allerede i Rom anstillet urimeligt mistrøstige Betragtninger over
det Stof, »vor Snipkjoletid« bod Maleren. Han havde senere paa Landet i Dan-
mark forgæves søgt »Dragter eller Skjonhed. « De to Ting forekom ham altsaa
fremdeles ikke at være hinanden ganske uvedkommende. Han fremstillede i en
Tegning Musen, der indigneres over Krinolinen«. Han vidste jo saa udmærket
godt, at det menneskelige Indhold betyder uendelig meget mere end Kostymet;
han havde selv i mange Tegninger godtgjort, at moderne Klæder kan have
deres højst ejendommelige Karakter, som det for Fremstillingens kunstneriske
Værd ikke er uden Betydning at opfatte rigtigt. Men han fandt aabenbart de
moderne Klæder mindre tjenlige til at give et Maleri visse Egenskaber, han altid
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>