Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Allegori over Osvald Marstrands Død 1849.
XVI
FOR at en Oversigt over Marstrands Kunstnergerning ikke skal blive aldeles
kaotisk, er det nødvendigt at ordne de forskellige Fremstillinger i etikette-
rede Æsker eller Skuffer med Udskrifterne: »Italien«, »København«, »Holberg«,
»Biblen«, »Portræter«, »Varia«, »Historie«, o. s. fr. Men for at give det rette
Indtryk af, hvorledes Marstrand arbejdede, hvorledes der saa ud i hans Værk-
sted, burde alle Skuffernes Indhold atter udvæltes hulter til bulter. Thi det
første og stærkeste Indtryk for den, der ved 1860 eller senere første Gang besøgte
Marstrands Atelier, var netop den mest brogede Forvirring af Billeder og Billed-
udkast af enhver tænkelig Art.
Paa et Staffeli stod et ældre Maleri med et italiensk Motiv, paa et andel et
halvfærdigt Holberg-Billede, paa et tredje en paabegyndt Skitse med et bibelsk
Emne. En besøgende Dame tillod sig at bemærke: »Professoren maler nok paa
de forskellige Billeder, ligesom De er i Stemning til I« »Næh!« svarede Marstrand,
»det er kun som jeg bedst kan bruge Kulørerne paa Paletten.« Alligevel var der
nok noget om, at Emnerne skiftede efter Stemningen. Han opgav jo hyppigt med
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>