- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
358

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

358
slore Forelagende vnli>tcs Historieinnlercn Eddvlivn, som indtil sin Død (1852)
virkelig naaede lil al fuldroro lire slore Malerier i Hvælvingens Skjoldbiier og
desuden gjore l’dUasl lil Løvva-rksfrisen med Porlr;eline(lailIoner, som adskiller
Hvælvingsparliel fra de store Vægllader. Hele denne Dekoration af Kapellets
øverste Parti er malet paa den vaade Kalk [al fresco); det laa i den oprindelige
Plan ogsaa at benytte denne Fremgangsmaade til Malerierne paa Væggene.
Malerierne i Hvælvningen har Eddelien indrommel til allegoriske Fremstillinger
paa Guldgrund : ethvert af de lire Billeder indeholder Ire Figurer, der paa for-
skjellig Maade betegne Regentens (Opgaver og Dyder; saaledes er i det nordlige
Billede, under hvilket Kongens Sarkofag skulde have bavl sin Plads, afbildet
Danmark med (iudsfryg-
teu og Styrken siddende
ved sin Thrones Fod —
en Hentydning til Kristian
IV. s bekjendle Valgsprog:
»Regna firmat pietas«; i
del østlige sees Sejren, Hi-
storien og Tiden ; i det syd-
lige Tro, Haab og Kjær-
ligbed : i det vestlige Ret-
færdighed, Maadehold og
Sandbed. Va’gmalerierne
skulde indeholde histori-
ske Optrin af Kongens Liv.
Men med Hensyn til disse
Malerier stillede Opgaven sig i Begyndelsen noget anderledes end senere, idet
Kapellets østlige og vestlige Væg fra først af begge vare gjennembrudte af el Vin-
due, som delte disse Vægge i Felter af ulige Størrelse. At man saaledes, foruden
Lyset fra de to Vinduer mod Nord, tillige fik Lys ind i Kapellet fra Øst og Vest,
var aabenbart til Skade for en malerisk Dekoration —det synes ogsaa, at Kristian
IV, da han byggede det, har tænkt sig et frilstaaende plastisk Monument, i Lig-
hed med Kristian III’s og Frederik H’s. Derfor besluttede man allerede i Edde-
liens Tid at tilmure det østlige og det vestlige Vindue indenfra, hvorved man,
foruden et roligere Lys, vandt Kapellets to Sidevægge i hele deres Udstrækning
for de historiske Malerier. Deres Tal indskra^nkedes saaledes til to; men disse
kunde da ogsaa komme til at gjøre en ganske anderledes imponerede Virkning
end de tidligere paatænkte mindre. Motiverne for disse store historiske Billeder
vare allerede blevne valgte i Kristian VIII’s Tid og billigede af ham. Paa den
østlige Væg (under Sejrens, Historiens og Tidens Skikkelser) skulde Søslaget
ved Femern males — den gamle Konge som den uforfærdede, udholdende Kri-
ger; paa den vestlige Væg (under Gruppen af Retfærdigheden, Maadeholdet og
»Almindelig Verdenshistorie«

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free