- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
360

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

360
ligt ved af forsfan. Den samme flove Efterligning af italienske Forbilleder, der
er almindelig i Datidens tyske Kunst, fremtræde i Allegorierne i Christian IV’s
Kapel; Fremstillingen af Retl’a-rd, der holder V;egten, Sandhed, der ser sig i
Spejl, og Maadeliold, der holder Tømmen, er tydeligt nok en tarvelig Oversa’l-
telse af Rafaels Billede i Stanza della Segnatnra. Farverne er slemme •
— især
det knaldblaa Skørt paa Charilas, — Eddelien var mindst af alt Kolorist. Men
Eddelien egnede sig i alt Fald bedre til at male Allegorierne end til at male de
historiske Fremstillinger, der skulde have Plads under dem. Paa hans 1845 da-
terede Projekt er disse ikke alene daarlige, de er fuldkomment latterlige. Han
har her endnu bevaret Vinduerne mod Øst og Vest og paa disse Vægges smalle
Felter fremstillet Christian IV som Bygmester for Frederiksborg og Kongen paa
hans Nordlandsfart, i Feltet paa Indgangssiden Christian IV, der som Dreng
høres af sin Moder i Luthers Katekismus. Intet Barn kan tegne en naivere Figur
end den Drabant, Eddelien har anbragt ved Siden af Christian IV’s Trone, hvor
Kongen holder Dom over den skamfulde Rosenkrantz. Og lige saa barnlig naiv
er i det andet af Va^ggenes brede Hovedfelter Fremstillingen af den saarede
Konge, der paa »Trefoldigheden« raver frem som Blindebuk, medens en Dra-
bant hiver op i en Krigers Lig, og en anden falden Kriger ojensynligt anstrenger
sig for at udfylde Forgrunden i hele dens La’ugde.
Ogsaa mere fremragende Kunstnere end Eddelien havde udeii Held behandlet
dette Emne. Abildgaard, efter hvis Skitse Bendz malte del gyselige Billede, der
nu hænger paa Kronborg. Eckersberg, der i et lille og særdeles net behandlet,
men fattigt komponeret og stemningsløst Maleri fremstillede Christian IV paa
»Trefoldigheden« . »Eckersberg har ikke faaet Mere ud af ham end en brav Mand,
som gjor sit Bedste, uagtet han foler en fatal Smerte i det ene Øje, siger Jul.
Lange med Rette. Selv Thorvaldsen havde haft yderst ringe Held med sig, da
han i et Udkast til sin Statue af Christian IV — en Tegning paa Nysø — for-
søgte at fremstille Kongen i samme Situation med Torklædet for Øjet. Allerede
i et af Marstrands første Udkast til Billedet i Kapellet, en let behandlet, men
lykkeligt inspireret Tegning paa det porøse Pajjir, har han l’aacl glimrende Fart,
Liv, Storhed, Stemning, i Fremstillingen af Skibsmandskabet, deri Forundring
og Begejstring stimler sammen om den saarede Konge, som antages dræbt, men
som atter har rejst sig stor og mægtig med Haanden støttet paa sit Værge, Na-
tionalsangens ubetvingelige Helt.
De 18()0 daterede, farvelagte Tegninger, der viste Marstrands Projekt for Bil-
lederne i Kapellet, og Heinr. Hansens Forslag for deres Indramning ved imite-
rede Stenrammer i Christian IV’s Barokstil, udstilledes paa Charlottenborg 18(31.
Efter Planen skulde Væggenes Dekoration males med Oljefarve paa pra’pareret
Kalkgrund; Marstrand havde aabenbart ikke Lyst til at indlade sig med Fresko-
maleriets vanskelige Teknik; — Lange mener vistnok med I’ rette, at Arbejdets
Udførelse al fresco vilde være bleven langt mere bekostelig, og at dette var den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0374.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free