Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
366
court. »Og saa er det dobl)elt interessant paa alle disse vSteder al gjentage sig
den engelske Historie, og du kan begribe, at deri son) i mange andre Henseender
er Høyens Kundskaber os værdifulde.« Overfor Londoner-Udstillingens mo-
derne Billeder synes Hoyen og Marstrand ikke at have været enige. Høyen
interesserede sig fortrinsvis for Englænderne: »han lærte«, siger hans Hiograf,
»at beundre ikke blot den uforlignelige Dyremaler Landseer, men en stor Mængde
andre Mestere, bos hvem en livlig og anskuelig Fortællemaades ægte Humor
Kt Pilgrimslog drager fra en italiensk Bjergby til en Kirkefest.
eller sand og dyb Følelse forbindes med levende Farvesands« (Høyens Levned,
I, S. 367.) Marstrand interesserede sig fuldt saa meget for F"ranskmændene. Et
af hans Yndlingsbilleder var Jules Bretons »Kornets Velsignelse«, den lange
Procession afbrogetklædte Præster, hvidkjoledeSmaapiger og festklædte Almues-
folk, der i Sommersolens stærke Lys gaar frem over Markerne. Bretons elsk-
værdige Folkelivsbilleder er i Opfattelsen beslægtede med Va-rker af den danske
Malerkunst; Billedet havde desuden for Marstrand sa’rlig Interesse, fordi ban
selv havde beskæftiget sig med ganske lignende Motiver. Allerede under sit
første Ophold i Italien havde ban gjort Kompositionsudkast til en Fremstilling
af Landboere, der fra en italiensk Bjergby drager til en Kirkefest. I sine senere
Aar har han tiere Gange genoptaget Emnet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>