Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
396
trods de svidende Vunder og Alderens Tynge og Synets 15i-øst rejser sig rank,
rede ti! at bruge sit gode Sv.-vrd, saa ia’nge en naaderig Ilinnnel vil spare ham
Liv, Styrke og Mod. —
Dansk Malerkunst skildrer som oftest det stille Liv, den stille Natur, loilæl-
ler om stille Glæder og stille Sorger. Har den undtagelsesvis søgt Udtryk for
Patos, har det i Reglen, fra Abildgaards Filoktet til Zahrfiuanns Job, været
Smertens og Klagens, — gerne endda den stumme Smertes, Samsons og Chri-
stian den Andens, Leonore Christines, Orfeus’ (i Constantin Hansens forkastede
Medlemsbillede), Kains (i Jul. Paulsens Billede), Hødurs (i L. A. Schous Teg-
ning). — Marstrands Christian IV er et Særsyn ved sin friske Energi, Malerens
egen Energi, som han bevarede trods alle Mismodstimer og Tungsindsanfald.
Han havde Christian IV’s Tro og Haab. »F’olk kan ikke holde ud i Længden
at hænge med Næbet, det er Livet for kort til,« skriver han i et Brev Maj liS66.
For enhver Tid kan det være sundt at mærke sig Trefoldigheds-Billedets
Tale. Men i de Aar, det maltes, bar det særligt et godt Budskai) til et lille Land,
som nys var bleven mindre, til et Folk, hvis dybe Saar endnu var friske, og
som behøvede Heltens Mod og Tiltro til sin Kraft for atter at kunne rejse sit
Hoved rankt med Haab til en Ivsere l-’renitid.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>