- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand 1810-1873 /
436

(1905) [MARC] Author: Karl Madsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

436
med sin gule Turban, "raagroniie Kappe og graabrune Kjortel med det efTekt-
fulde brede blaa Livbaaiid. l’dm;erket anvendt er den hvide Ka|)pe over den
graarode Kjortel paa Tjeneren na-rmest Bordet. UduKerket er Virkningen af den
hvide Plads, det blaa Hav, Fyrtaarnet, de Ijerne Bjerge, den glimrende, skin-
nende, rent venetianske Sky paa Himlen. Der er her endnu mere straalende
Festlighed end i Nadverbilledet, og Kompositionen er baade simplere, mere
stortskaaren og friskere. Billedet lovede at blive et Pragtværk uden Sidestykke
i dansk Malerkunst.
Men det havde kun Lære og Budskab til Andre; Marslrand kunde nok staa
til Regnskab for det Pund, der var bleven ham betroet. I et andet Billede vilde
han præke for sig selv. Efter i Brevet til Troels Smith at have omtalt Universi-
tetsbilledet og Bestillingen til Banken, tilføjer han : »løvrigt maler jeg ogsaa Tho-
mas, der kaster sig ned for Herren, da han viser ham Vunderne, delte vil jeg
skjænke til den nye Kirke, som skal bygges i Nyboder, men som der i øvrigt
endnu ikke er begyndt paa.«
Marstrand havde valgt dette Evne efter lang Betænkning. Hans gamle ny-
testamentlige Yndlingsmotiver havde ikke tabt Tillokkelsen for ham, og mange
andre af Evangeliernes Beretninger syntes ham fristende. F. Eks. Motivet for
hans første akademiske Konkursbillede; nu saa hans Fantasi anderledes klart,
hvorledes den hellige Familje drog til Ægypten ad øde, stenede Veje, eller i Dag-
grybrød op fra en fattig Landsby, der havde skænket den Natteherberge. Han havde
Lyst til at forsøge Fremstillingen af den krasseste Modsætning mellem Godt og
Ondt: Kristus og Judas i Getsemane Have. Som særligt for Altertavler egnede
Emner havde han tænkt paa Besøget hos Martha og Marie, paa »Noli me tan-
gere«, paa den kananæiske Kvinde, der bønfalder Kristus om Hjælp, paa Kristus,
der tilgiver Kvinden, som er greben i Hor. Foruden Kompositionsudkast havde
han gjort Modelstudier til liere af disse paatænkte Billeder. Men han syntes
maaske alligevel, at det var trøsteligst at tænke paa Herrens Godhed overfor
den, der ikke viste sig helt stærk i Troen.
Den tidligere Ejer af den ufuldførte Altertavle med den vantro Thomas har
af Pladshensyn været nødsaget til at fraskære den et anseligt Stykke foroven;
Billedets nu næsten kvadratiske Form er ikke dets oprindelige Format. Kun et
af Hovederne, Apostlen Peters, er gennemmalt; dets noget skablonmæssige Til-
snit er Billedets eneste Svaghed. Billedets Komposition og Farvegivning har den
mest klassiske Simpelhed. Kristus er lige sv;evet ind gennem den st;rngte Dør
og staar nu med sin hvide Glorie om Hovedet midt mellem de undrende Apostle.
Hans hvide Ligkla^de og blege Kød har næsten samme blændende Lysskan";
ellers er Billedet nedstemt, da’uipet i Tonerne. Thomas knæler til venstre i
vissentgrøn Kjortel og brun Kappe, den unge Johannes staar til højre i en dybt-
rød Kjortel og blaa Kappe; med en lykkelig, næsten forelsket Mine betragter
han den tilbagevendte Frelser og korslægger i Andagt Armene over Brystet. En

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:28:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/marstrandw/0450.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free