Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
144
är hufvudsak och hvartill allt det andra syftar.
Således om också lifvet skulle bestå endast af en
systematiskt sammanstämmande mångfald af rörelser, så
är det dock alltid en rörelse — en mer eller mindre
fortgående rörelse — som är hufvudsak och för hvars
skull alla de andra rörelserna äro till. Denna alla
de andra rörelserna enande rörelse torde icke befinnas
ligga på begge sidor om gränsen mellan blott djur
och menniska, äfven der man har ett af menskliga
och djuriska delar sammansatt missfoster framför sig.
Det bör ju, enligt materialisten, åtminstone finnas vissa
rörelser i hjernan, som kunna förekomma endast hos
en menniska och aldrig hos ett blott djur. Ett
missfoster bör nu alltid vara sådant, att dess organ
antingen kunna eller icke kunna tjena till
åstadkommandet af dylika rörelser. I förra fallet är missfostret
en menniska, i senare fallet endast ett djur. Det kan
hända, att observatören icke äger skarpsinnighet nog
att utforska, huruvida clet eller det exemplaret är
mäktigt af sådana mensklighet uttryckande rörelser
eller icke; men detta hindrar tydligen icke, att
ifrågavarande exemplar afgjordt är det ena eller det
andra. Vi hålla således fore, att intet exemplar af
ett åtminstone djuriskt lif finnes, som icke i anseende
till sjelfva sin individualitet är afgjordt antingen
menniska eller blott djur, ehuru det kan vara svårt för
betraktaren att afgöra, hvilketdera som är händelsen;
och att, följaktligen, ingen sådan varelse på samma
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>