- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
16

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till 20 år sedan, många ypperliga
sångkompositioner, af hvilka nu endast ett
ringa antal vill låta igenfinna sig. En
nationalskatt är dymedelst forkommen.

Äfven som violinspelare var
kap-felman ovanlig. Han var ej hvad
vår tid kallar virtuos. Han kunde visst
knappt spela 25 noter på secunden,
ja kanske blott \ 5. Men då» man hörde
honom utföra en qvartett, eller en
duett med fortepiano, helst ur hans
älskling mozabts arbeten, så var hvarje
ton själ. Och detta är ju dock vida
mera än de 25 tonerna, kapfelmans
stråke var storartad; han behöfde icke
medelst drillar och andra krumsprång
öfverskyla bristen på skön ton. Hans
föredrag var mycket musikaliskt. Man
hörde redan i första takten, att
kap-# felman ej endast spelade noterna
riktigt. Så långt går handtverket. Men
äfven der konsten vidtager, förmådde
han att visa sig som verklig,
djuptbil-dad artist. Det vill säga: han förstod
tonsättaren, han kunde följa med den-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free