- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
40

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gotten eller ock valdhornet med sina
få, men så djupt till själen talande
toner. Man begärde vidare i fordna
dagar icke, att blås-instrumentistema skulle
frambringa så fasligt starka ljud; det
fordrades utaf dem företrädes vist behag.

Under dylika omständigheter egde
nu de nämnde konstnärerna rikt till—
flille att i skönt och sannt musikaliskt
föredrag söka öfverträffa hvarandra, och
denna deras täflan gaf crusell
anledning att skrifva trippel-konsertanter för
klarinett, valdhorn och fagott, arbeten,
i hvilka han aldrig blifvit öfverträffad.
Det sångbara elementet var honom
äfven här påtagligen hufvudsak,
löp-ningame och drillame deremot endast
tillfälligheter. Väl vore, om detta kunde
sägas om all vanlig konsertmusik.

Det största qvantum af sina
älske-liga idéer nedlade crusell emedlertid
i de sångstycken, hvilka i åratal med
förtjusning sjöngos ifrån Haparanda och
ned till Ystad, ja, äfven i söderns,
fjerran från Sverige belägna, landamä-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free