- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
66

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

egentligen för sig, lät komponera den
terzetten i »Fältlägret», i hvilket hon,
menniskosångens fordom värdigaste
representant, degraderar naturens konungs
toner till höga anskri, om hvilkas
lyckliga utförande hon täflar med ett par
flöjtblåsare!! — Spekulerande
tonsättare voro mer än villiga, att
sammansätta dylik »musik)). Åstadkommo de
ej dermed en ny effekt, någonting förr
ännu aldrig hördt?

Af kallt beräknande menniskor var
en dylik åtgärd ej märkvärdig; men
väl förundrade sig vännerna af den
klassiska musiken nu öfver den högt
begåfvade sångerskan, som således
lånade sitt pund till det, som är
ömke-ligt. Det var ju samma jénny, som
fordom hade sjungit lindblads: »Hvad
månd’ det landet heta», och Geijers:
»Stundom äfven vaken drömmer jag»,
så ypperligt, just densamma, på
skönhetens stråt oupphinneliga, jenny, som
nu företrädesvis lät höra sig med
osmakligheter ooh med kompositioner, från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free