- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
114

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lodiens betydelse, som
tonkombinatio-nemas intresse.

Många af de qu vidrörda
momen-tema i musikens allmänna konst-historia
återfinna vi äfven i Sveriges enskilda.
Jemväl vårt land företer den dubbla
bildningslinien. Medgifvas bör, att, vid
betraktandet af den kontrapunktiska
vetenskapens utveckling, norden visar sig
två till tre århundraden senare än
söderns länder. Men detta var naturligt
All musikalisk bildning har kommit .tiH
oss från södem, och dottern kan
omöjligen vara lika gammal som hennes
moder är. Emedlertid torde dock ej
länge efter den tid, då en tallis och
bird med sina ackorder gjorde
uppseende i England, äfven här i Sverige
studierna af den beräknade tonkonsten
hafva börjats. Lärd musik idkades hos
oss redan vid reformations-perioden.

Flere bland våra gamla organister
under förra århundradet voro dugtiga
kontrapunktister. En af dem, wick?
manson, skref violinqvartetter, hvilka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free