- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
120

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

m

q adb och öfverhufvud den bättre
ny-tyska skolans representant, norman,
som improvisator, vår weyse, o. b. v.

Men äfven musikens förfallo-period
blef hos oss representerad. Man vet,
att, sedan konsten, med beethoven,
hade uppnått sin herrligaste utveckling,
tyskames alster till en stor del blefvo
spleenfulla, dystra och virriga.
Stundom antogo dylika skapelser prägeln af
verkligt vansinne. Prof af dylik
musik saknas ej heller i Sverige.
Almqvists fortepiano-stycken kunna i
befängdhet, tyvärr! täfla med många verk
af dessa skribenter, hvilka tro, att man,
som lichtenberg säger, blott
behöf-ver ställa sig på hufvudet, för att
bli ansedd såsom genialisk. ALMQVIST
liknade sina mönster — äfven detta
bör här medgifvas — for öfrigt jem-r
väl deruti, att hans melodier
någongång voro förträffliga. Så kan t. ex.
den lilla sången: »Milda, heliga sinne»
med rätta kallas ett melodiskt
mästerstycke. Men den mannen, som var i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free