- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
159

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

not uppträdde han, redan tidigt,ännu
betydelsefullare än haydn och mozart.

beethovenö andra period skiljer sig
från den förra derigenom, att han väl
äfven nu bibehöll sina stora
företrädares former och grundsatser, men allt
mera framträdde med endast honom
egendomliga tankar. Han uttryckte
under detta stadium allt väldigare och
djupare gripande känslor, på ett
märkvärdigt individuelt sätt. beethoven
behöfde nu icke vidare en haydn eller
mozart till vägvisare. Han gjorde sig
lös från det främmande stödet, rörde sig
fritt och sjelfständigt, och hans
originalitet kunde i fullaste mått utveckla sig.

Hvad beethoven skref i detta sitt
andra stadium, är, nästan utan
undantag, det högsta som
instrumental-musi-kens mmaler ega. Hit höra hans
beundransvärdaste verk, snillets och
konstens skönast doftande blommor: dessa
oförgängliga tonskapelser, hvilka ännu
ingen af alla nyare musikaliska
författare ens har kommit nära, mycket min-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free