- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
214

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om landets anspråkslösa dans-instrument.
Äfven MOZART, ehuru af vida
allvarsammare lynne än haydn, har dock
flerfaldiga gånger följt sin lefnadsglada
medtäfiares exempel. Men om så stora
män kunnat finna behag i de höget
enkla och under all rang stående
ia-strumentemas klang, så böra vi, smår
snillen eller alls inga snillen, ej med
förakt se ned till landtfolkets
natur-musik.

»Ingen konst kan dessa toner härma».

Särskild vetenskaplig uppmärksamhet
förtjenar, vid nyckelharpans och
säckpipans ljud, den djupa bastonen, i det
densamma troligen utgör de samteliga
harmoniska systemernas utgångspunkt.
Fastän den musikaliska konstens
utveckling endast räknar några få
århundradens ålder, så har dock fröet till hela
harmoni-läran, just denna entoniga bas,
redan lefvat i årtusenden och endast
väntat på befruktande kraft, för att
kunna gro och uppspira. Hvad var
▼äl medeltidens såkallade organon,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free