- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
215

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om hvilket si mycket bHfvit skrifvet,
ursprungligen annat, än en, sig städse
Hk blifvande, bas-ton?

För öfrigt tillhör uppfinningen af
bor-dunen ännu vida äldre tidehvarf, än
medeltidens. Eedan de klassiska
grekernas tonkonstnärer använde, vid
olympiska och istmiska spelen, flöjter, på hvilka
en slags organ o n utfördes. Deras
instrumenter höllos och anblåstes såsom
våra klarinetter eller oboer. De
be-stodo af tvenne olika, men vid
hvarandra fästade, trattformiga pipor. På
den ena af dem voro fingerhål anbragta.
Den spelande kunde, genom flere, färre
eller alla hålens öppnande, eller
täppande, utur denna pipa framlocka högre
och djupare klingande toner. Den
andra flöjtkroppen, vanligen belägen på
den förras venstra sida, egde betydligt
större längd. Bland annat bevittna
Pompejis antika freskomålningar dessa
förhållanden.

De två särskilda instrumentema togos
jemte hvarandra i munnen. Ej sällan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free