- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
217

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stena attikerne, de Mand hellenerna*
hvilka egde det renaste konstsinne, ej
endast kände att t. ex. tonerna c, e och
g med hvarandra bilda en välljudande
samklang, utan att de äfven begagnade
sig af upptäckten. Möjligen fyllde de
för n&gon gång, med sina sångröster
eller sträng&spel, det mellan flöjternas
melodi- och bas-ton liggande
tomrummet. Säkerligen var emedlertid denna
deras, förmodade, åtgärd icke hvad vi
mena med harmonisk konst Fast mera
böra vi alltid föreställa oss deras
musik såsom, enligt nuvarande begrepp,
ganska fattig. Historien berättar ju, att
Ismenius i Korinth, hvilken var den
förste som begagnade trenne hål på sin
flöjt, för denna, då vigtiga, uppfinning
erhöll sju talenter såsom belöning. Nämnde
summa utgjorde (enligt Palmblads
mening, i hans verk »Grekisk fornkunskap»)
ufver 7,400 rdr bko. Och särdeles
berömd blef den gamle thebaniska
musik-idkaren Pronomus, emedan man tillskref
honom upptäckten deraf, att på en och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free