- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
218

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samma flöjt spela uti olika tonarter.
Allt dylikt bevittnar konstens barndom.

De företa uppfinnarne af flöjtens dubbla
natur, genom hvilken det blef möjligt att
bas och melodi på en gång och af
samma person kunde utföras, voro
emed-lertid ännu äldre än grekerna. Dessas
egna häfder berätta, att hellenerna, vid
de första stegen på den musikaliska
bildningens bana, troget vandrade i
egyptiernas fotspår, dessa märkvärdiga
egyptier, - af hvilka Hellas öfverkom jeinvål
så mycken annan visdom. Verkligen
upptäckes dubbel-flöjten redan på de
äldsta bekanta vittnesbörden af mensklig
konst, bland annat i Memphis och
The-ben. De anträffas så väl målade som
uthuggna i sten, bevisande huru tidigt
hos vårt slägte en åtrå efter harmoni
har yttrat sig.

Men forntidens intressanta minnen
hafva lockat författaren ifrån dess
egentliga stråt Återvända vi dit

Sveriges gamla national-instrumenter
hafva så småningom sett sig undan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free