- Project Runeberg -  Meddelanden från Tjustbygdens kulturhistoriska förening / 6. 1948 /
38

(1926-1976)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

När mjölkerskorna på eftermiddagen ger sig ut för att leta rätt
på sina kor, fylls nejden av deras melodiska lockrop. Det ger en
underbar, fridfull stämning. ”Kom Rosa, kom”, sjunger Térése
Johansson i klara, starka terser. Alla hennes kor får heta Rosa.
”Det är inte namnet, som en ko lystrar till”, säger Térése. ”Det i
är rösten de känner igen!” Och hon bör väl veta det. Hennes
kor kommer henne alltid till mötes på det lockropet, vare sig kon
ursprungligen är döpt till Viola eller Rut.

Fram på höstkanten kommer den tid, då ostningen börjar. Då
de flesta i byn har en eller högst två kor, är det klart, att den
egna kons mjölk inte förslår att osta av. På Händelöp som på
flera andra ställen gör man då så, att alla lämnar mjölk till den,
som skall osta. Det blir då i tur och ordning var och en, som har |
en ko att tillgå. Nu är det emellertid otänkbart att låta någon
komma på besök i en skärgårdsstuga — åtminstone en stuga av
den gamla typen, där inte moralbegreppen förvirrats av sommar-
gäster och turister — utan att bjuda på kaffe. Den stackare, som
förutom alla andra dagliga sysslor har ostning på dagens
program, måste då ha kaffet på och huset fullt av bullar och
kakor. I regel tar de dessutom fram bästa kaffeservisen. Till /
sådana ”ostgäng” kommer för övrigt inte bara mjölktanterna
utan alla möjliga andra, så det blir hela hösten igenom kaffekalas
efter kaffekalas för hela byn. Likadant blir det, när man fram-
emot jultiden skall slakta grisen. Då skall slaktaren och den
närmaste släkten — vilken sällan är fåtalig — bjudas på ”palt-
gäng.” Detta innebär en regelrätt och mycket kraftig middag,
till vilken som oundgängliga ingredienser räknas palt, köttbullar, -
kokt kött, nubbe, kaffe och tårta.

Så kommer jultiden. De flesta trakter har väl sina speciella
traditioner vid julfirandet. I vårt avlånga land är ju mattraditio-
ner del mest livaktiga, och vi har svårt att tänka oss att fira
Kristi födelse på ett värdigt sätt utan skinka och korv, Kristi
lidande utan semlor och mjölk och Kristi uppståndelse utan
massor av ägg. Vem kan väl säga något ont om det? På Händelöp
har man dessutom sedan gammalt den traditionen, att klockan
fyra på julaftonsmorgonen blir familjen väckt av husmodern eller
äldsta dottern, som på sängen serverar en tallrik, där alla möjliga
läckerheter skall finnas. Tre sorters ål samt ”ugnståndet” bröd

38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:43:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medtjustb/6-1948/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free